Mediaweb | Uitkomsten Lezersonderzoek Mediaweb Blog

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Wat vliegt de tijd! De zes weken blogpauze zijn alweer voorbij. En in die tijd heb ik veel geleerd. Over jou, de lezer van mijn blog. Maar ook over hoe makkelijk tijd die vrijkomt wordt opgeslokt door ander werk.

CopyRobin onderging een flinke groeispurt en daar ging behoorlijk wat tijd in zitten. Geen probleem natuurlijk, want daar doe ik het uiteindelijk allemaal voor.

Lezersonderzoek

Half december 2016 nodigde ik de lezers van mijn blog uit voor een lezersonderzoek. Ik stelde daarin een kleine 40 vragen. In totaal namen 61 mensen de moeite om die vragen te beantwoorden. Ze deden daar gemiddeld 11 minuten over. Als jij een van die 61 was, ben ik je bijzonder dankbaar.

Gebruikte tool: Typeform.

Uit het onderzoek bleek dat we met het Mediaweb blog op de goede weg zijn. De doelgroep die we bereiken bestaat hoofdzakelijk uit (digital) marketeers en ondernemers. En dat is ook de bedoeling. De grote meerderheid werkt alleen of in een bedrijf met minder dan 50 medewerkers. Ik wil ook graag meer grote bedrijven en grotere reclamebureau’s en online marketing bureau’s bereiken. Daarvoor moeten we dus passende content gaan publiceren.

enquete expertise

De meeste respondenten volgen het Mediaweb blog via de nieuwsbrief (79%). Gevolgd door LinkedIn (28%) en de nieuwsbrief van CopyRobin (20%). Van deze respondenten volgt 87% het Mediaweb blog al langer dan 6 maanden. En 51% leest de blogposts tenminste een keer per maand en 33% zelfs elke week.

Opmerkelijk is dat 97% van de lezers dit (ook) op een desktop of laptop computer doet. Google Analytics data ondersteunt dit gegeven, want daarin zien we dat in 2016 maar liefst 72,67% Mediaweb bezoekt met een desktop of laptop. Ook zien we in onze statistieken dat de meeste bezoekers dat tijdens kantooruren doen. Dat is op zich niet verrassend voor een business to business dienstverlener als Mediaweb.

De respondenten beoordelen het Mediaweb blog gemiddeld met een 4,15 uit 5.

enquete algemeen oordeel

De frequentie van één keer per week vindt 82% precies goed en 16% te vaak. Onze artikelen zijn doorgaans best lang. Ze variëren van zo’n 800 tot 4000 woorden. Toch vindt 66% de lengte precies goed en 20% vindt ze te lang. Een respondent ziet ze zelfs liever nog langer.

enquete lengte posts

Voor relevantie en bruikbaarheid van de blogs scoren we gemiddeld een ruime 7. Wat de belangstelling voor de verschillende categorieën betreft is de verdeling redelijk evenwichtig. De meeste belangstelling hebben jullie voor marketing (75%) en trends (70%). De minste belangstelling is er voor eCommerce (41%) en mobiel (39%).

enquete relevantie

Over de kwaliteit en de leesbaarheid van de teksten zijn jullie goed te spreken met respectievelijk 4,26 en 4,33 op 5 punten. En 97% vind de tone of voice precies goed. Wel gaven meerdere respondenten aan dat ze behoefte hebben aan meer praktijkvoorbeelden en concrete adviezen. Daarvoor gaan we vanaf nu nog meer ons best doen.

Podcast

podcast visual 640

Ik was ook benieuwd naar wat jullie van de podcast vinden. Uit de enquête blijkt dat een kwart van jullie weleens naar de podcast luistert. Daarvan luistert de helft regelmatig (11%) of altijd (39%). En wat ik natuurlijk heel graag wilde weten was hoe lang jullie luisteren. Want die gegevens krijg ik helaas niet via de statistieken van Soundcloud. En dat viel me alles mee: 56% luistert altijd helemaal tot het einde en 22% tot ongeveer driekwart van de podcast.

Bekijk hier de complete uitslag van de enquête

Take aways:

Als je een blog hebt, houd dan tenminste een keer per jaar een lezersonderzoek. Ik gebruikte voor mijn lezersonderzoek Typeform. Dit is me prima bevallen. Typeform stelt je als marketeer in staat om zelf snel supergebruiksvriendelijke online formulieren te maken. Deze formulieren werken ook perfect op smartphones en tablets.

Er is geen betere manier om inzage te krijgen in hoe jouw doelgroep je blog beleeft dan door het ze op deze manier te vragen.

Tip: volg je online enquête op met een paar telefonische interviews om nog meer inzicht te krijgen in de belevingswereld van je lezers.

Content Audit

https://www.youtube.com/watch?v=ALU-1M_-jbg 

Naast het lezersonderzoek deden we ook een content audit. Daarvoor gebruikte ik de volgende tools:

Ik begon de content audit met een inventarisatie van alle content in Google Analytics. Hiermee kreeg ik inzicht in welke pagina’s het meest werden bezocht in 2016, maar ook welke pagina’s een lage of juist hoge bounce rate hebben. En welke pagina’s bezoekers het langst weten te boeien.

Vervolgens deed ik een analyse met Ahrefs om te zien welke blogposts het vanuit SEO-oogpunt het beste doen. Dit resulteerde in de volgende top 10 lijstjes.

De 10 meest bezochte blogs van 2016

  1. Social Media Trends 2016 (geüpdate naar 2017)
  2. 7 Handige LinkedIn Marketing Tips
  3. E-commerce Trends 2016 (geüpdate naar 2017)
  4. Mobiele Trends 2016 (geüpdate naar 2017)
  5. Checklist: Hebben we een goede website?
  6. 'Over ons' gaat niet alleen over jou
  7. Social Media Marketing Trends 2017
  8. SEO Trends 2016 (geüpdate naar 2017)
  9. Zin en Onzin van Google Pagespeed
  10. E-commerce Trends 2017

De 10 meest gedeelde blogs van 2016

  1. 7 Handige LinkedIn Marketing Tips - 589
  2. Social Media Marketing Trends 2017 - 506
  3. Content Marketing voor SEO: Wat is ‘kwaliteit’ volgens Google? - 491
  4. Kunstmatige intelligentie en SEO: De impact van Google RankBrain - 491
  5. Schrijven voor het web: een pakkende homepage - 388
  6. SEO Alarm: Google straft sites die niet ‘mobielvriendelijk’ zijn - 384
  7. Facebook updates en organisch bereik - 373
  8. Website laten maken: 13 valkuilen - 368
  9. Social media marketing: Do’s en Don’ts - 360
  10. E-commerce trends 2016 - 359

De 10 blogs met de meeste dofollow backlinks

  1. App, mobiele site of responsive website? - 50
  2. Social Media Marketing Trends 2017 - 44
  3. Hoor je er zonder responsive website niet meer bij? - 43
  4. SEO Alarm: Google straft sites die niet ‘mobielvriendelijk’ zijn - 36
  5. Content Marketing voor SEO: Wat is ‘kwaliteit’ volgens Google? - 32
  6. Houd je website veilig: 6 nuttige tips - 31
  7. Kunstmatige intelligentie en SEO: De impact van Google RankBrain - 29
  8. Zin en Onzin van Google Pagespeed - 26
  9. Afbeeldingen voor je website of blog: de ultieme lijst - 23
  10. Mobilegeddon: Storm in Glas Water? 20

Problemen vinden in de content

Voor het vinden van problemen in een wat groter blog als Mediaweb kun je wel een handige tool gebruiken. En zo’n tool vond ik in de Nederlandse startup ContentKing. Dit is een content monitoring en analyse applicatie die online marketeers en SEO specialisten helpt hun content te optimaliseren voor meer verkeer en conversies. ContentKing vertaalt de analyse in kant en klare, geprioriteerde actiepunten en rapporteert veranderingen en fouten en zorgt ervoor dat je niet meer voor verassingen komt te staan.

Zo vond Content King voor mij de volgende problemen (issues in Content King):

Social Media

"Twitter Cards en Open Graph elementen zijn niet compleet. Twitter Cards en Open Graph mark-up zorgen ervoor dat je content goed voor de dag komen zodra het gedeeld wordt op social media."

Interne linkstructuur

"Er zitten links naar redirects in de website: dit zijn vooral links naar de http versie van de homepage, die vervolgens redirecten naar de https:// versie. Links naar redirects wil je vermijden omdat je er linkwaarde en crawl budget mee verspilt. Daarnaast heeft het een negatieve impact op de laadtijd."

"Links naar canonicalized pagina's: dit zijn links naar de pagina /contact (zonder trailing slash). De pagina /contact heeft vervolgens weer een canonical naar /contact/ (met trailing slash). Dit is een tegenstrijdig signaal voor zoekmachines."

Tip: in een toekomstige blogpost legt SEO-geek Romano Groenewoud je uit hoe je een optimale interne linkstrategie opzet. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om daarvan een notificatie te krijgen.

Meta informatie

"Veel pagina titels zijn te kort of te lang: de pagina titel van de homepage is bijvoorbeeld te lang. Hierbij loop je het risico dat een zoekmachine de pagina titels afkapt of zelfs een andere titel toont."

Ik ben Barrie Höster van Content King bijzonder dankbaar voor zijn hulp bij onze content audit. Veel van de bovengenoemde punten moet ik nog aanpakken. Voorlopig dus nog aardig wat werk aan de winkel.

Take aways:

Een content audit is een tijdrovend, maar onmisbaar proces voor elke website. En zeker voor blogs. Probeer tenminste één keer per jaar een content audit te doen. Een content audit is bovendien onmisbaar wanneer je van plan bent om een nieuwe website te laten maken.

Gelukkig kun je een hoop tijd besparen door de juiste tools te gebruiken. Google Analytics of een ander website analytics programma is cruciaal om te zien welke content het goed doet en welke juist slecht.

Met een tool als Ahrefs krijg je een goudmijn aan informatie over hoe je website het doet in Google. Het helpt je met het vinden van kansen voor linkbuilding en de beste zoekwoorden.

Tenslotte vindt ContentKing veel technische en inhoudelijke problemen in je website en zet die in een handige to-do list. Daarbij monitort ContentKing je website continu, zodat je van je website audit feitelijk een doorlopend proces maakt.

Leestip: Website Check: Zo doe je een 'Content Audit'

Updaten/recyclen oudere blogposts

Het plan was om op basis van de uitkomsten van de content audit oudere blogposts te updaten volgens de methode die we beschrijven in deze eerdere blogpost.

Daarvan is helaas niet voldoende terechtgekomen de afgelopen zes weken. Het ontbrak me aan tijd.

Dit is iets dat voor veel content marketeers waarschijnlijk herkenbaar is. We komen continu tijd tekort.

Bedrijfsblog uitbesteden? Probeer CopyRobin.
Plaats een gratis proefopdracht

Take aways:

Door oudere blogposts te updaten kun je ze weer nieuw leven inblazen. Met een relatief geringe tijdsinspanning behaal je daarmee uitstekende resultaten.

Gastbloggers

gastbloggers

Het afgelopen jaar werd Mediaweb tientallen keren benaderd door mensen die zich aanboden als gastblogger. Maar de kwaliteit van hun werk viel mij meestal vies tegen. Het idee om gastbloggers bij te laten dragen aan het Mediaweb blog sprak mij echter wel aan.

Meer variatie voor de lezers en meer tijd om iets anders te doen voor mij. Een duidelijke win-win wat mij betreft.

Daarom ben ik zelf bloggers en relaties gaan benaderen waarvan ik dacht dat ze een meerwaarde kunnen bieden aan het Mediaweb blog.

Maar ik wilde natuurlijk ook graag weten hoe mijn lezers dachten over gastbloggers op Mediaweb. Daarom vroeg ik in de enquete ook of je het een goed idee vindt om gastbloggers ruimte te geven op het Mediaweb blog. Niet minder dan 74% vindt dat een goed idee en slechts 5% vindt het een slecht idee. Een aantal respondenten gaf aan het op zich een goed idee te vinden, maar alleen als de kwaliteit er niet onder lijdt.

Inmiddels heb ik afspraken gemaakt met een aantal goede gastbloggers:

We zoeken nog gastbloggers met verstand van webdesign, frontend en backend webdevelopment, conversie-optimalisatie, mobile, e-commerce, VR/AR, kunstmatige intelligentie en marketing automation.

Gastblogger worden bij Mediaweb?
Meld je hier aan

Take aways:

Gastbloggen is een prima manier om je eigen zichtbaarheid te vergroten. Om mee te liften op het publiek dat een ander blog al heeft opgebouwd. Dus zolang je eigen blog nog niet zo groot is, kun je door te gastbloggen nieuwe volgers aantrekken.

Zodra je blog eenmaal een bepaalde mate van bekendheid geniet, zul je merken dat gastbloggers zich bij je gaan melden. Dat is een goed teken. Je bent dan duidelijk op de goede weg.

Ga gerust in zee met gastbloggers, maar wees wel kritisch.

Conclusies

Het lezersonderzoek en de content audit van de afgelopen weken waren bijzonder nuttig. In mijn vorige blogpost gaf ik aan dat ik deze blogpauze ook wilde gebruiken om na te denken over de toekomst van dit blog.

Wat mij betreft ziet de toekomst van het Mediaweb blog er prima uit. We zijn zeer goed vindbaar in Google. Het aantal bezoekers dat via deze zoekmachine Mediaweb weet te vinden groeit nog steeds gestaag door. Een duidelijk bewijs dat bloggen werkt voor de vindbaarheid van je website.

Bloggen helpt ook bij het opbouwen van een sterke online reputatie als deskundige. Dit blijkt onder andere uit de groei van onze nieuwsbrief en onze LinkedIn groep Online Marketing Trends NL en de vele leads en waardevolle contacten die ons weten te vinden.

Maar bloggen kost ook veel tijd. Zeker als je het goed wilt doen. Gelukkig kun je als je blog eenmaal succesvol is ook gastbloggers aantrekken. Ik verwacht dan ook dat dankzij de inzet van onze gastbloggers het Mediaweb blog mij steeds minder tijd gaat kosten, terwijl de kwaliteit verder zal toenemen.

Die vrijkomende tijd zal ik overigens hard nodig hebben, want veel van de verbeterpunten die voortkomen uit het lezersonderzoek en de content audit moet ik nog doorvoeren. Los van het oplossen van de technische issues uit ContentKing wil ik de komende maanden onder andere ook de volgende verbeteringen gaan doorvoeren:

  • Een 'Start hier' pagina, voor nieuwe bezoekers. De meeste nieuwe bezoekers komen binnen via een Google zoekopdracht. Met de Start hier pagina wil ik ze in contact brengen met meer waardevolle content.
  • Functionaliteit van de comments verbeteren. Mensen die nu een comment achterlaten krijgen niet automatisch een bericht wanneer iemand anders reageert.
  • Een nieuw inschrijfformulier en welkomstcadeau voor onze nieuwsbrief.
  • Een ‘mail drip voor nieuwe inschrijvers van de nieuwsbrief, zodat ze beter kennis kunnen maken met wat we te bieden hebben.

Heb jij nog suggesties? Ik hoor ze graag van je. De enquete is nog steeds open.

Doe mee aan ons doorlopende lezersonderzoek.
ga naar de enquete

Tip: Word lid van de LinkedIn groep Online Marketing Trends NL en wissel van gedachten met ruim 1300 Nederlandse online marketing professionals en ondernemers.

Bezoek ook mijn Youtube kanaal De3:

https://www.youtube.com/watch?v=1jcq_WDy-x0 

Webteksten problematisch? CopyRobin helpt.
Probeer nu gratis

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

3 reacties op “

  1. Gravatar for Robert

    Robert

    Wat een heerlijke blogpost is dit. Zoveel gratis informatie die jullie delen en praktische slimmigheden zoals blogs updaten voor het nieuwe jaar. Ik vraag me alleen wel af wie na de stevige kritiek op de gastbloggers het nog aandurft om voor jullie te schrijven. :)
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Bedankt Robert. Waar staat die stevige kritiek op de gastbloggers dan? Het zijn juist toppers :-).
  2. Gravatar for Robert

    Robert

    "Het afgelopen jaar werd Mediaweb tientallen keren benaderd door mensen die zich aanboden als gastblogger. Maar de kwaliteit van hun werk viel mij meestal vies tegen."

    Dat slaat natuurlijk niet op de aankomende en geselecteerde gastbloggers, maar het legt de lat wel hoog voor ze. Ik kijk uit naar hun bijdrage. :)

Plaats reactie