Maak jij gebruik van Google Adwords? Zo ja, denk je dat je elke euro daar goed besteedt? Tenzij je er dagelijks intensief mee bezig bent, of het hebt uitbesteed aan professionals, waarschijnlijk niet. Want, al lijkt AdWords op het eerste gezicht heel simpel, dat is het zeker niet. In dit artikel leer je hoe je de meest kostbare fouten kunt voorkomen.

Google biedt AdWords weliswaar aan als zelfbedieningsconcept, maar het goed inrichten en beheren van een AdWords campagne is bepaald niet eenvoudig. Je zult eerst flink wat tijd moeten investeren om te leren hoe AdWords werkt. Vervolgens kost het opzetten en voortdurend optimaliseren van je campagne ook nog veel aandacht en tijd.

Vak apart

Het succesvol managen van AdWords accounts is dan ook een vak apart. Je kunt het wel part-time naast je werk doen. Maar je kunt het zeker niet slechts af en toe doen wanneer het zo uitkomt. Met andere woorden: als je resultaten wilt bereiken met AdWords, wees dan bereid om er continu veel tijd en aandacht aan te besteden.

Harmonie

Een goed uitgevoerde Google Adwords campagne kan heel veel business brengen. Het is echter geen wondermiddel. Alles moet tot in de puntjes kloppen wil je je budget effectief gebruiken. Ten eerste moet de campagne technisch goed zijn ingesteld. Kies zorgvuldig de juiste regio. Selecteer aandachtig de juiste zoekwoorden. Schrijf goede advertenties. Maak een goed converterende landingspagina. Dit alles moet perfect op elkaar zijn afgestemd. De zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s moeten in volledige harmonie samenwerken richting dat ene doel: de conversie.

Zoekwoorden

In dit artikel gaan we echter niet uitleggen hoe je de juiste zoekwoorden kiest (maar in dit artikel wel), of hoe je overtuigende copy schrijft voor je advertenties. Daarover staat al meer dan genoeg uitstekende informatie online.

Aanbevelingen

Samen met Loyals, Google AdWords specialisten van het eerste uur, hebben we de volgende 7 aanbevelingen opgesteld om jou te helpen het maximum uit je AdWords euro’s te halen.

1. Doe eerst je rekenwerk

Reken voordat je een AdWords campagne begint eerst uit of het wel zin heeft. Bereken eerst hoeveel een lead of een nieuwe klant mag kosten. Kijk dan naar de prijs per click voor jouw zoekwoorden en reken uit wat je minimum conversiepercentage moet zijn. Stel: je gemiddelde orderwaarde is € 750 en je wilt niet meer dan € 75 aan wervingskosten kwijt zijn per klant. Uit ervaring weet je dat gemiddeld 1 op de 3 leads klant wordt. Dan weet je dus dat een lead niet meer mag kosten dan € 25. Als een klik gemiddeld € 1 kost, weet je dus dat 1 op de 25 clicks een lead moet genereren en je conversieratio dus ten minste 4% moet zijn.

2. Focus op je kracht

De meeste AdWords adverteerders adverteren lukraak met al hun diensten en producten. Niet doen! Tenzij je met elk product of dienst al je concurrenten altijd de baas bent. Als dat toch eens waar kon zijn! Waarschijnlijk zijn er producten of diensten waarmee je het moet afleggen tegen bepaalde concurrenten en andere producten of diensten waarmee jij juist de beste propositie hebt en die het meeste rendement opleveren. Focus op die laatste. Het heeft namelijk geen zin kostbare clicks aan Google te betalen voor bezoekers die toch niet kopen. Concentreer je campagne daarom op die diensten en/of producten waarbij jij de beste concurrentiepositie hebt.

3. Koester de longtail

Maak een aparte advertentie voor elk van je sterke producten, ook voor die producten waar niet veel zoekverkeer voor is, het zogenaamde ‘longtail traffic’. En zorg dat de bezoekers direct op de juiste productpagina landen. Dit zijn gericht zoekende mensen die beter converteren. Die hogere conversie compenseert dan meestal voor het lagere volume. En dat betekent meer omzet tegen lagere kosten.

4. Vermijd broadmatch

Standaard staan de trefwoorden in Google AdWords aangevinkt op ‘broadmatch’. Dit betekent dat je advertentie zal worden getoond aan zoekers die ergens in hun zoekzin jouw trefwoord hebben gebruikt. Dat lijkt prima op het eerste gezicht, maar het kost je onnodig veel geld. Dit laat zich het beste uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Stel jouw bedrijf verkoopt luxe zeiljachten en je gebruikt de trefzin ‘luxe zeiljachten’ met broadmatch ingeschakeld. Jouw advertentie wordt dan getoond wanneer iemand zoekt op ‘zeiljachten’, maar ook aan iemand die zoekt op ‘miniatuur zeiljachten’ en aan iemand die zoekt op ‘luxe appartementen’. Het gevolg kan zijn dat je veel kostbare clicks kwijt bent aan bezoekers die nooit van je zullen kopen. Stel daarom bij voorkeur ‘phrase’ of ‘exact’ in. Bij phrase wordt je advertentie nog wel getoond als iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘gebruikte luxe zeiljachten’ en bij exact alleen wanneer iemand precies zoekt op ‘luxe zeiljachten’. Je kunt de nadelen van broadmatch trefwoorden ook ondervangen door deze te combineren met negatieve zoekwoorden. In dat geval worden zoekopdrachten waarin een bepaald woord voorkomt genegeerd. In het voorbeeld hierboven zou je ‘appartementen’ negatief kunnen maken, zodat de advertentie bij de zoekzin ‘luxe appartementen’ niet wordt getoond.

5. Zorg voor een goede landingspagina

Een bijzonder kostbare fout die veel adverteerders maken is om een goede advertentie in combinatie met de juiste trefwoorden te laten landen op de verkeerde pagina. Meestal de homepage van hun website. Als je enkele euro’s hebt betaald om die bezoeker op je website te krijgen, heb je maar een seconde of 8 om die bezoeker vast te houden. Als die bezoeker niet in één oogopslag ziet wat jouw onweerstaanbare aanbieding is, ben je hem en dus ook je euro’s kwijt. Maak daarom voor elke aanbieding een speciale landingspagina die naadloos aansluit bij de zoekopdracht van de bezoeker en de propositie in de advertentie.

Een goede landingspagina werkt als een flyer: som je waardepropositie op in bulletpoints, of nog beter groene vinkjes en zet direct daaronder een duidelijke call to action. Dat kan bijvoorbeeld een oproep om een formulier in te vullen zijn, of een aanmoediging om een telefoonnummer te bellen. De bezoeker moet in ieder geval binnen 8 seconden zien dat hij heeft gevonden wat hij zocht en wat z’n volgende stap is om het begeerde in z’n bezit te krijgen. Tegenwoordig is een goede landingspagina in ieder geval ook responsive, zodat ook bezoekers met smartphones en tablets een optimale ervaring hebben. Is je landingspagina helaas niet responsive, zet dan in AdWords mobiele clicks uit, want die zijn dan sowieso weggegooid geld.

6. Geef iets weg

Verhoog de kans op een conversie door de bezoeker te belonen met iets van waarde. Plaats bijvoorbeeld een rekenmodule of bied een whitepaper of een voucher aan die de bezoeker mag downloaden als hij z’n gegevens achterlaat. Of bied bijvoorbeeld een gratis adviesgesprek aan.

7. Meten is weten

Stuur je campagne niet op aannames. Dat kan erg kostbaar zijn. Koppel AdWords aan Google Analytics en meet continu de conversies. Heb je ook telefonische conversies, zorg dan dat je die kunt meten. Bijvoorbeeld door een speciaal telefoonnummer voor AdWords campagnes te gebruiken en de conversies daarvan goed bij te houden. 

Hulp nodig met je Adwords campagnes?

Neem gerust contact op met Loyals. Zij helpen je graag verder om het beste uit je Adwords budget te halen.

Webteksten goed en betaalbaar uitbesteden? CopyRobin helpt!
Plaats een gratis proefopdracht

 

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

7 reacties op “

  1. Gravatar for Frederik

    Frederik

    Ik moet zeggen dat ik getriggered was door de titel. Als AdWords Specialist vind ik mijn campagnes natuurlijk niet weggegooid geld! Het zorgt zelfs voor erg veel omzet voor veel bedrijven. Maar je hebt volledig gelijk, Eric. Er zijn veel mensen die zelf beginnen met een campagne (vaak vanwege de gratis 75 euro vouchers van Google) en vervolgens hun budget niet efficient inzetten. De laatste tijd wordt AdWords steeds omvangrijker en gecompliceerder, dus 'even een AdWords campagne opzetten', zit er niet meer bij.

    'Vermijd Broadmatch', daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik zou zeggen: Gebruik broadmatch om de geschikte woorden phrase en/of exact toe te voegen, sluit deze nieuwe woorden uit in de broadmatch campagne en sluit irrelevante woorden uit in de broadmatch campagne.
  2. Gravatar for ilona

    ilona

    Hierbij wil ik iedereen waarschuwen voor Reach Local! Het grapje heeft me ruim 1500 euro gekost en bijna niets opgeleverd! Een blaaskaak kwam bij mij thuis en vertelde wat ie allemaal wel niet voor mij kon doen...tja ingetrapt he. Ik ben totaal afhankelijk van adwords, al mijn bestellingen kwamen daar vandaan. Ruim 10 per dag! Ik heb 2 maanden gebruik gemaakt van reach local, mijn bestellingen waren nog maar 11 per maand! Geluld als brugman, alle veranderingen die ik wou doorvoeren...niets mee gebeurt. Alle beloftes die dit ventje maakte....niets mee gebeurt. Na veel dreigen met mijn zakelijke rechtsbijstand, kan ik eindelijk zeggen: Bedankt Reach Local! Ik kon bijna mn zaakje dicht gooien! Maarja, dat kon jullie niet interesseren, de centjes hadden jullie immers binnen.
  3. Gravatar for Bart

    Bart

    Vanaf het begin zijn wij erg goed begeleidt door ReachLocal in het opzetten van de Google campagne. Belangrijkste is dat wij nu duidelijk inzicht hebben hoeveel bestellingen we uit adwords halen. Het aantal bestellingen is bij ons ruim toegenomen evenals de orderbedragen, maar het belangrijkste is dat wij een zeer goed contact hebben met onze consultant daar. Ik hecht daar heel veel belang aan.
    • Gravatar for ilona

      ilona

      Bart, klinkt alsof je bij Reach Local werkt...
  4. Gravatar for maria

    maria

    Ik heb zelf ook een slechte ervaring met reach local, het heeft mijn 3500 euro gekost en heb uit eindelijk 100 euro verdiend. Het stop zetten met hun is moeizaam maar ik geeft apsolut niet op. Het is werkelijk schandalig hoe hun te werk gaan.

    Mensen houdt jullie geld opzak en trap niet in de gladde praatjes van hun. Ze beloven veel maar komen niks na. Probeer wat andere bedrijven waarbij je met een persoon te maken heeft wie voor jou adwords kan instellen e.d.

    Maar ga zeker niet met hun in zee!!!!
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Hi Maria. Wat vervelend dat jouw ervaringen met Reach Local zo slecht zijn. Ik heb jouw reactie hierboven doorgegeven aan mijn contactpersoon bij Reach Local. Hopelijk nemen ze contact met je op. Ik wens je in ieder geval sterkte.
  5. Gravatar for ilona

    ilona

    Ondertussen heeft Reachlocal contact met mij gezocht en 3 weken later vond er een gesprek plaats. Ze zagen toch wel in, dat het een en ander mis was gegaan. Er werd afgesproken dat er 1 maand werd terug betaald en dat er naar mijn Google Campagne werd gekeken. Dit zou per mail worden bevestigd, ruim een week later ontving ik deze mail ook. Jammer dat ze geen moeite gedaan hebben om mij als klant terug te winnen. Ze hadden immers bijv. ook een maand gratis kunnen aanbieden, laten zien hoe zij normaal gesproken te werk gaan. Ben ik dus helemaal tevreden? Nee, nog steeds niet. Contact liep ook nu weer vrij stroef, via de mail ging er steeds veel tijd overheen en blijkbaar ook nu houden zij zich niet aan de afspraken.
    We zijn al een ruime tijd verder en nog steeds heeft er niemand naar mijn Google campagne gekeken. Beetje jammer Reachlocal....
    Gelukkig dus 1 maand vergoed gekregen, maar al met al, nog steeds een dure grap!

Reageren niet meer mogelijk.