Mediaweb | Waarom mensen niet op call-to-action buttons klikken

Er zijn twee redenen waarom bezoekers van websites niet op call-to-action buttons klikken. De eerste reden is dat ze zelfs de mooiste buttons simpelweg over het hoofd zien. De tweede reden is dat ze die prachtige buttons weliswaar zien, maar ze durven er niet op te klikken. De oorzaak van dit gedrag ligt in ons lymfatische brein, het ‘oerbrein’ dat onze emoties aanstuurt.

Volgens Joanna Wiebe van Copyhackers.com moeten we bij het ontwerpen van call-to-action buttons dan ook ervan uitgaan dat mensen eigenlijk hersenloze en angstige reptielen zijn. De beslissing om op een call-to-action button te klikken nemen we grotendeels onbewust, gestuurd door ons oerbrein, net als een hagedis.

Als iets beweegt, kleurrijk of contrastrijk is, wekt het interesse en nieuwsgierigheid.

Maak ze aantrekkelijk

Een hagedis voelt zich aangetrokken door alles dat afwijkt binnen zijn omgeving. Als iets beweegt, kleurrijk of contrastrijk is, wekt het z’n interesse en nieuwsgierigheid. Een bezoeker van je website voelt zich ook direct aangetrokken tot onderdelen van de pagina die afwijken van de rest. Maak daarvan gebruik bij je call-to-action buttons.

Maak ze opvallend

Veel van die knoppen zijn te ‘mooi’. Te ‘ontworpen’. Ze passen netjes binnen het kleurenpallet van de huisstijl. Zorg dat je calls-to-action goed opvallen. Maak ze sterk afwijkend door te kiezen voor een contrasterende kleur buiten het huisstijl pallet en de ‘hagedissen’ zullen er sneller op klikken.

Stel jezelf bij elke knop deze vragen:

  • Is deze knop klikbaar of uitgeschakeld?
  • Is hij prominent genoeg zodat hij direct opvalt?
  • Is hij groot genoeg, makkelijk aan te raken?
  • Concurreert hij niet met een andere call-to-action of knop?
  • Suggereert ook maar iets eraan - zoals tekst, ontwerp of plaatsing - dat je er beter niet op kunt klikken?
  • Moet iemand actief nadenken voordat hij erop zal klikken?

Een call-to-action button is als een deur.

Maak ze geruststellend

Zou je in een vreemd gebouw zomaar een deur open doen zonder te weten wat zich erachter bevindt? De meeste mensen niet. De angst voor het onbekende, voor mogelijk gevaar, weerhoudt hen ervan. Een call-to-action button die niet gerust stelt, geen belofte doet dat er waarde voor de bezoeker achter schuilt, is als een dichte deur.

Dit denken bezoekers wanneer ze worden geconfronteerd met een knop:

  • Wat is er aan de andere kant van die knop?
  • Wat gebeurt er direct als ik er op klik?
  • Zal ik eerst nog wat rondkijken voor ik klik… om zeker te weten dat ik niet iets beters over het hoofd zie?
  • Ben ik klaar voor wat er achter die klik gebeurt?
  • Kan ik makkelijk weer hier terug komen nadat ik heb geklikt of zit ik dan gevangen in een ander deel van deze site — of een hele andere site?

Vergezel call-to-action buttons dan ook waar mogelijk van geruststellende informatie. Bijvoorbeeld dat er geen credit card nodig is.  Dat hij of zij zich nog nergens toe verplicht. Alles om te voorkomen dat de bezoeker denkt dat hij of zij door op de button te klikken enig risico loopt. Uiteraard kom je hier bij de daadwerkelijke bestelknop niet meer onderuit. Zeker met de nieuwe wetgeving voor verkoop op afstand die voorschrijft dat webwinkels in een bestelknop moeten opnemen dat de klant door erop te klikken een betalingsverplichting aangaat.

Een bezoeker vraagt zich altijd af “is het de moeite waard?”

Een andere angst die de bezoeker instinctief heeft is dat hetgene na de klik volgt hem tijd en/of moeite gaat kosten. Hij vraagt zich altijd af “is het de moeite waard?” Vergezel de button daarom van informatie die gemak en waarde suggereert. Dat het super simpel of eenvoudig is.  Dat de bezoeker met 1 klik klaar is. Alles om te voorkomen dat de bezoeker denkt dat hij of zij door op de button te klikken moeite zal moeten doen.

Presentatie op Slideshare van Joanna Wiebe.

Advies

Wil je weten hoe jouw call-to-action buttons beter kunnen converteren? Neem dan snel contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

3 reacties op “

  1. Gravatar for Leonoor Ruigrok

    Leonoor Ruigrok

    Bedankt Eric!

    Heel handig om te weten vanuit welke gevoelsblik we kunnen kijken naar buttons.
    Vooral in het kader van ons volgende event: INSPIRED023 wintereditie waar we weer een hele stroom ondernemers kennis willen laten maken met ons (Crown business Center) en elkaar.
    Push that button!
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Bedankt Leonoor! En succes met INSPIRED023 wintereditie.
  2. Gravatar for Jeroen Lugtigheid

    Jeroen Lugtigheid

    Goed artikel, enige kanttekening is dat binnen een huisstijl kleurenpalet(!) er, als het tenminste een fatsoenlijk huisstijlontwerp is, altijd contrasterende kleuren zijn opgenomen. Contrastkleuren die niet botsen met de rest van de huisstijl. Random een contrasterende kleur kiezen kan tot nogal ongewenste resultaten leiden die afbreuk doen aan het professionele uiterlijk van je site.

Reageren niet meer mogelijk.