Mediaweb | Wat is Contentmarketing? 6 Nuttige tips voor in de praktijk

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Content is king. Verbinden met inhoud. Het aanbieden van relevante informatie aan je doelgroep. We horen steeds meer en vaker over contentmarketing en mensen en bedrijven lijken massaal aan het bloggen geslagen. Maar wat is contentmarketing nu precies, hoe zet je zoiets in én met welke tips en tricks haal je er meer uit?

Door de razendsnelle technologische ontwikkelingen in de afgelopen jaren zijn er nieuwe media bijgekomen die sneller, goedkoper en veel persoonlijker zijn dan traditionele media. Dat vraagt om een andere benadering. Mensen verbinden zich niet langer met een website of traditionele media alleen en van bedrijven wordt meer en meer gevraagd om hun klanten te binden, te betrekken en zelfs verder te helpen.

Wat is contentmarketing?

Een manier om dat te doen, is door te verbinden op inhoud door middel van contentmarketing. Deze strategische marketingbenadering is gericht op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consequente content via het juiste kanaal, de juiste manier en op het juiste moment. De bedoeling? Een duidelijk gedefinieerde klantengroep aantrekken en behouden.

Contentmarketing betekent verbinden op inhoud

Wat is het doel van contentmarketing?

Met contentmarketing speel je dus op het juiste moment, op de juiste manier en op de juiste plaats in op de beleving van je klant, denk je na over wat hij of zij wil en ben je dus hyperrelevant. Je biedt prospects en klanten immers waardevolle informatie waarmee ze verder kunnen, zonder direct jouw product of dienst aan te prijzen. En dat zorgt voor klantenbinding die je in de toekomst veel loyaliteit kan opleveren!

Het is dan ook niet te verwonderen dat een goed doordachte contentstrategie veel tijd en een goed beleid vraagt! Want hoe zet je nu zoiets op, waar begin je en hoe houd je het bij? Hieronder een voorbeeld hoe Coca-Cola content ziet en het inzet om hun doelgroep te gebruiken.

https://www.youtube.com/watch?v=LerdMmWjU_E 

Leestip: 5 Redenen waarom contentmarketing zorgt voor betere klanten

Waar moet je op letten? Wat doe je wel en wat beter niet? Zes nuttige tips en tricks voor marketeers en ondernemers om in de praktijk toe te passen.

1. Inleven in je doelgroep

Waar je als eerste mee kan beginnen, is jezelf verplaatsen in jouw doelgroep. Probeer het hoofd, de wereld en de reis van jouw (potentiële) klant naar jouw dienst of product te begrijpen. Wie is je doelgroep en kun je haar typeren? Met welke problemen of issues kampt ze en hoe kan jij haar daarbij helpen? Wat leeft er onder je doelgroep?

Door je in te leven in je klant, weet je uiteindelijk veel beter waar die behoefte aan heeft en welke informatie daarbij van hulp kan zijn.

Door je in te leven in je klant, weet je uiteindelijk veel beter waar die behoefte aan heeft en welke informatie daarbij van hulp kan zijn. Het zou toch zonde zijn als je bijvoorbeeld zo je best doet op een artikel over luizen, terwijl iedere rozenkweker weet dat het daar het seizoen niet voor is. Beter kun je dus vooraf met zorg bepalen met welke informatie je wie wilt benaderen.

contentmarketing inleven doelgroep

2. Onderwerpen bepalen

Heb je een reeks onderwerpen waarover je denkt te gaan willen schrijven, dan is het tijd voor een goede zoektermanalyse. Het bieden van gevarieerde en relevante content helpt je vindbaarheid in zoekmachines namelijk enorm, dus Search Engine Optimalisation (SEO) kun je hier maar beter niet vergeten.

Stel jezelf Vvragen als:

  • "Op welke woorden zal mijn doelgroep zoeken?"
  • "Op welke wil je zelf gevonden worden?"
  • "Hoe sterk is daarin mijn concurrentie?"
  • "Op welke woorden kan ik beter gevonden worden?"

Er bestaan hele slimme programma’s en online marketingbureaus om van alles en nog wat van de onbegrensde online wereld in kaart te brengen. Zo weet je precies met welke woorden of woordcombinaties je het beste kunt gaan schrijven om beter op Google gevonden te worden. Meten is immers weten!

contentmarketing onderwerpen bepalen

Leestip: Blogonderwerpen: zo bedenk je ze aan de lopende band

3. Agenderen

Als we het wie, wat en waarom in voorgaande stappen bepaald hebben, is het tijd voor het wanneer. Wanneer ga je welke informatie ontsluiten? Door een gedegen contentplanning te gebruiken, behoud je het overzicht in de verspreiding. Plaats je een redactioneel artikel in een relevant online vakblad met kerst of investeer je in januari liever in een complete e-bibliotheek?

Timing is everything!

Door bovendien na te denken over momenten als vakbeurzen, feestdagen en andere bijzondere tijdstippen en daar tijdig op in te spelen, kun je superrelevant zijn. Je pakt je doelgroep immers in het moment. Denk maar eens aan de Oranjeproducten die vlak voor een EK als warme broodje over de toonbank vliegen….. Timing is everything!

content vorm bepalen

4. Vorm bepalen

Zo. Inmiddels hebben we de wie, wat, waarom en wanneer bepaald en is het nu handig om na te denken over de vorm waarmee je je content wil overbrengen. Schrijf je alleen blogs voor je eigen website of ben je ook columnist bij andere media? Richt je je ook op video of houd je het enkel bij geschreven artikelen?

Ook hier komt wat inlevingsvermogen in je potentiële klant danig van pas.

Ook hier komt wat inlevingsvermogen in je potentiële klant danig van pas. Het is namelijk erg handig om te weten hoe je jouw klanten het beste kunt bereiken. In de sauna terwijl ze op een ligbedje liggen en jouw eBook lezen of tijdens een netwerkborrel waar de laatste blog op het videoscherm verschijnt?

Het is handig om hierbij te werken met een content formule, een kapstok om de content aan op te hangen. In zo’n soort stijlboek kunnen dan zaken als thema’s, vormrichtlijnen en tone of voice besproken worden.

content creeren

5. Content creëren

Dan komt eindelijk het moment daar: de content creatie. Oftewel het schrijven. Waar begin je? Juist, weer bij dat hoofd van je klant. Door aan te haken bij die beleving, pak je ze weer in het moment. Leg vervolgens uit wie je bent en wat je weet, zonder je commercie op te dringen. Schrijf door de ogen van je doelgroep en help ze met jouw kennis en expertise op weg. Verhoog je autoriteit en neem je doelgroep aan de hand mee.

Schrijf door de ogen van je doelgroep en help ze met jouw kennis en expertise op weg.

Ga los met het schrijven van whitepapers, bloggen, eBooks produceren en webinars opzetten. Probeer zoveel mogelijk kwalitatieve en inspirerende content te creëren die ook echt relevant is. Bepaal enkele sterke onderwerpen en bedenk er een vervolg of subonderwerp voor. Zo kun je je content steeds verder en gedegen uitbreiden.

Een andere manier om regelmatig hoogwaardige, branchespecifieke content aan te bieden aan jouw doelgroepen is content curatie; het gebruiken en delen van content van derden. Zeker als je hier zelf nog relevante waarde aan kunt toevoegen, bijvoorbeeld een interpretatie van een onderzoek of een eigen expertmening, maak je het weer eigen en waardevol voor je eigen doelgroep.

https://www.youtube.com/watch?v=x-EWTn8Aj-c 

Leestip: Content creatie: zelf doen of uitbesteden?

6. Evalueren

Last but least is het natuurlijk fijn om te weten of je strategie voor contentmarketing werkt. Ga de interactie aan en durf feedback te vragen. Ook dit kan overigens weer een manier zijn om klanten aan je te binden. Je stelt ze immers in staat om over je bedrijf, product of dienst óf volgende contentonderwerp na te denken. Je maakt ze waardevol en laat zien dat je ze waardeert. Veel succes!

Content marketing is voor mijn organisatie:

Please select at least one option.

Nóg meer weten over contentmarketing? Bekijk dan deze heldere documentaire van The Contentmarketing Institute:

https://www.youtube.com/watch?v=dBnpr3pkFlk 

Leestip: 8 Gouden tips voor meer conversie

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Plaats reactie