wat-is-facebook-live-en-hoe-zet-ik-het-zakelijk-in

Wat is Facebook Live? En hoe zet ik het zakelijk in?

Facebook Live is de live streaming video dienst van Facebook. Met Facebook Live kun je  jouw ervaringen direct  'live' delen met je vrienden en familie, maar ook met je prospects en klanten. Waar ook ter wereld. Facebook Live werkt heel eenvoudig, zowel met je smartphone als met je tablet, laptop of desktop computer.

Facebook Live is een logisch gevolg van de strategie van Facebook om steeds meer in te zetten op video. Sinds een paar jaar zien we dat bewegend beeld duidelijk beter scoort in de newsfeed dan foto’s en tekst. In 2015 begon Facebook onder de naam ‘Mentions’ met wat nu Facebook Live heet. In eerste instantie was het alleen beschikbaar voor beroemdheden.

Facebook Live is sinds april dit jaar beschikbaar in Nederland voor bijna iedereen. Sinds het voorjaar van 2016 rolt Facebook de live streaming dienst wereldwijd uit in steeds meer landen en naar steeds meer gebruikers.

resizedimage600258-mark-zuckerberg-facebook-live-stream-astronauts

Afbeelding: Mark Zuckerberg in live stream met astronauten op het International Space Station (ISS).

Dit voorjaar zei Mark Zuckerberg dat binnen vijf jaar de meeste content op Facebook video zal zijn.

“Binnen vijf jaar is de meest content op Facebook video” - Mark Zuckerberg

En als het aan de CEO van Facebook ligt, is dat vooral live video. Zuckerberg gelooft zo sterk in live video, dat het algoritme van de news feed live video’s, zolang ze live zijn, nog meer voorrang geeft dan geüploade video’s.

Wat is live video?

Live video is video die je direct uitzendt, zodat je jouw ervaringen direct met je vrienden en familie kunt delen. Je volgers kijken ernaar terwijl het gebeurt. Dat is wat het zo aantrekkelijk maakt voor de meeste mensen. Want, omdat het live is, weet je nooit wat er gaat gebeuren. Ga maar na, we kijken ook veel liever naar een live voetbalwedstrijd dan naar een samenvatting.

Het gevoel erbij te zijn, deel uit te maken van wat er gebeurt, tezamen met de onzekerheid van hoe het afloopt, maken live video bijzonder krachtig als communicatiemiddel.

Wat is het verschil tussen Facebook Live en andere live streaming diensten?

Facebook was zeker niet de eerste die begon met live video voor de massa. Eerst was er Google Hangouts en YouTube Live. Vorig jaar zagen we de razendsnelle opmars van Meerkat, Periscope, Blab en tal van andere minder bekende live streaming apps.

Meerkat heeft inmiddels de handdoek in de ring gegooid. Het grote verschil tussen Facebook Live en Google Hangouts en Youtube Live is het enorme gemak waarmee je een Facebook Live uitzending opzet. Ik heb in het verleden behoorlijk lopen hanessen met live streams via Google Hangouts en Youtube en het was bepaald geen pretje.

Meerkat heeft inmiddels de handdoek in de ring gegooid.

Dat enorme gebruiksgemak heeft Facebook ongetwijfeld afgekeken van Meerkat en Periscope. Deze live streaming diensten braken door tijdens SXSW 2015, vooral dankzij het ongekende gemak waarmee een ieder met een smartphone ineens live streams kon uitzenden.

Zelf heb ik ook flink geëxperimenteerd met Periscope. In het voorjaar en de zomer van 2015 deed ik wekelijks een ‘Webwalk’ op Periscope.

Het grote verschil tussen Facebook Live en Periscope is natuurlijk de integratie binnen het grootste sociale netwerk ter wereld. Dit maakt het veel makkelijker om een groot publiek te bereiken. Ook heeft Facebook de discussie tussen ‘landscape’ en ‘portrait’ beslecht door te kiezen voor een vierkant formaat.

Live uitzendingen via PC’s en professionele broadcast-apparatuur.

Een ander belangrijk verschil is de ondersteuning die Facebook Live geeft voor uitzendingen via andere bronnen dan je smartphone of tablet. Want, via de Publicatietools van je bedrijfspagina kun je een live verbinding tot stand brengen met een PC (Windows/Mac/Linux) of zelfs met professionele broadcast-apparatuur.

Je kunt er niet meer omheen

Het ziet er dan ook naar uit dat Facebook de strijd om de live stream revolutie gaat winnen. En dat is een gegeven waar je als ondernemer en/of marketer niet omheen kunt.

Daarom wordt het hoog tijd om met Facebook Live te experimenteren als je dat nog niet hebt gedaan. In de rest van dit artikel leg ik je uit hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Hoe werkt Facebook Live video?

Als je nog nooit met Facebook Live hebt gewerkt, lees dan zeker het stappenplan hieronder. Want hierin leg ik je stap voor stap uit hoe Facebook Live werkt.

  • Stap 1: Ga naar je Facebook profiel of pagina op je telefoon. Als bedrijf zul je meestal je pagina gebruiken. Open je status bar door op  te klikken om een nieuwe update te posten.
  • Stap 2: Klik op het ‘Live’ icoontje. Het ziet eruit als een menselijk silhouet in een dubbele cirkel.
  • Stap 3: Geef Facebook toegang tot je camera en microfoon als die erom vraagt (dit hoeft maar één keer).
  • Stap 4: Klik op ‘Verder’ op de introductiepagina als dit de eerste keer is dat je Facebook Live opent. Geen zorgen, deze actie start nog niet de opname.
  • Stap 5: Kies je privacy setting. Voor een zakelijk uitzending zul je vaak kiezen voor ‘Openbaar’. Maar om er eerst wat mee te spelen en te testen, kun je ook kiezen voor ‘Alleen ikzelf’. Dat laatste werkt overigens uitsluitend met je profiel. Facebook pagina's bieden alleen de mogelijkheid 'Openbaar'.
  • Stap 6: Schrijf een pakkende titel. (Daarover verderop meer).
  • Stap 7: Kies welke camera je wilt gebruiken (naar voren of selfie). Staand of liggend maakt niet uit, want Facebook maakt het beeld sowieso vierkant.
  • Stap 8: Ben je er klaar voor? Klik dan op ‘Live gaan’ en na drie seconden aftellen begint je uitzending..
  • Stap 9: Vermaak, informeer en boei je kijkers. Meer hierover verderop bij de best practices.
  • Stap 10: Stop de uitzending door te klikken op ‘Voltooien’.
  • Stap 11: Bewaar desgewenst de video op je telefoon.

Wie kunnen mijn Facebook Live video’ zien?

Wie je Facebook Live video kunnen zien, hangt ervan af of je uitzendt via je persoonlijke profiel of een bedrijfspagina.

Als je uitzendt via een persoonlijk profiel kun je, zoals ik hierboven bij stap 5 beschrijf, kiezen uit een aantal privacy instellingen:

  • Openbaar. Dat wil zeggen dat iederen op Facebook en daarbuiten het kan zien.
  • Vrienden. Je vrienden op Facebook.
  • Bepaalde groepen vrienden die je hebt aangemaakt.
  • Aangepaste lijsten en smartlists.
  • Aleen jij zelf (handig om te testen).

Als je uitzendt via een bedrijfspagina zijn je uitzendingen altijd openbaar.

Live streamen vanaf je PC

Zoals gezegd is een van de verschillen tussen Facebook Live en Periscope dat je met Facebook Live professionele live streams vanaf je pagina kunt verzorgen met behulp van een computer. Je zit dus niet vast aan je smartphone en de daarbij behorende camera en microfoon.

Ga op je laptop of desktop naar je Facebook bedrijfspagina en klik in de horizontale navigatiebalk bovenaan op 'Publicatietools'. Klik vervolgens in de verticale navigatiekolom aan de linker kant op 'Video's' - Videobibliotheek. Dan verschijnt rechtsboven, links van de blauwe knop 'Uploaden' de grijze knop '+ Live'.

Zodra je op de '+ Live' knop klikt, krijg je een popup scherm waarin je de technische details van je live stream kunt invoeren. Dit gaat niet met je webcam. Je hebt hiervoor professionele broadcast apparatuur nodig.

Gelukkig bestaat er ook een oplossing waarmee je een live stream kunt opzetten vanaf je PC of Mac met meerdere camera’s, gedeelde beeldschermen en meerdere audiobronnen. Klinkt duur? Dat is het niet. Het kan zelfs helemaal gratis dankzij Open Broadcast Software, een open source broadcast studio op je eigen computer (Windows/Mac/Linux).

resizedimage600368-open-broadcaster-software

De video hieronder legt uit hoe je dit doet:

Hoe zet ik Facebook Live in voor mijn organisatie?

Wat kun je als bedrijf of organisatie zoal doen met Facebook Live? Denk aan de volgende toepassingen:

1) Vraag- en antwoordsessies

Bijna elk bedrijf kan de banden met klanten en prospects aanhalen door op gezette tijden via live streaming direct met ze te communiceren. Het mooie is dat een onbeperkt aantal mensen zo’n sessie eindeloos kan volgen en dat ze bovendien individueel kunnen reageren. Door vragen te stellen via de chatfunctie. Of door hun ‘liefde’ te tonen via de likes en shares. Hoe waardevol zou dat kunnen zijn voor jouw organisatie?

2) Laat zien wie je bent

Laat je organisatie heel anders zien dan de mensen gewend zijn. Geef een rondleiding door het gebouw en vertel daarbij over de geschiedenis van het bedrijf. Stel de kijkers voor aan het team. Laat het interieur van je restaurant, café of bed & breakfast zien. Hoe zou jij jouw organisatie op die manier dichter bij de mensen kunnen brengen?

3) Evenementen

Evenementen zijn natuurlijk zeer geschikt om live te streamen. Op die manier kan je het bereik van een fysiek evenement online gigantisch uitbreiden. Denk bijvoorbeeld aan het live-streamen van presentaties, conferenties, congressen, feesten, concerten, festivals, seminars, etcetera. Facebook Live is hiervoor zeer geschikt, omdat je via Facebook Live ook met professionele broadcast apparatuur kunt uitzenden.

4) Product lanceringen

Stel je voor dat Steve Jobs bij de introductie van de iPad zelf met een iPhone live had kunnen streamen? “Oh, one more thing…” En dat miljoenen mensen over de hele wereld daar direct op hadden kunnen reageren. Hoe zou dat zijn? En hoe zou het zijn als je nieuwe producten live kan presenteren aan je volgers. En dat die er direct op kunnen reageren? Hoe waardevol zou dat voor jouw bedrijf zijn?

5) Product demonstraties

Laat zien hoe je product werkt en beantwoord gelijk vragen. Heb je een restaurant? Hoe zou het dan zijn om je vaste klanten lekker te maken voor je nieuwste culinaire creatie en gelijk te zien hoe ze erop reageren? Of om als makelaar live bezichtigingen te houden voor klanten op afstand? Of een softwaredemonstratie vanaf een beurs? De mogelijkheden zijn eindeloos. Gebruik je fantasie.

6) Aanbiedingen

Door je volgers een speciale aanbiedingscode te geven die alleen geldig is tijdens de live uitzending, kun je content marketing mixen met e-commerce om online verkopen te stimuleren.

7) Tips en tricks

Geef je volgers op gezette tijden handige tips en tricks die hun werk en/of leven makkelijker maken. Ze kunnen je gelijk laten weten of ze er ook echt wat aan hebben. Daarmee haal je de banden met je volgers nog strakker aan.

8) PR en communicatie

Breng je boodschap live direct naar het publiek. Zonder tussenkomst van traditionele media. Daarmee houd je controle over je boodschap. En je kunt er flink mee besparen op mediakosten.

Wat zijn de best practices voor Facebook Live?

Hieronder volgen mijn 23 tips om van jouw Facebook Live uitzendingen een succes te maken. Ik heb ze onderverdeeld in drie verschillende fases: 1) Voorbereiding, 2) Live uitzending, 3) Na afloop.

Fase 1: Voorbereiding

1) Bedenk wat je wilt bereiken met je live stream. Wil je uitsluitend je publiek vermaken? Of wil je ze tot een bepaalde actie aanzetten? In dat laatste geval is het zaak deze zogenaamde ‘call to action’ voor te bereiden.

2) Schrijf een outline. Iedereen is natuurlijk anders, en misschien kan jij moeiteloos live een verhaal houden tegen je smartphone of camera. Maar voor de meeste mensen is het wel zo handig om wat houvast te hebben aan een outline. Zet in bullet points de belangrijkste punten die je wilt bespreken op een A4tje, zodat je van tevoren enige structuur in je uitzending aanbrengt.

Tip: Tijdens mijn Webwalks bevestig ik een A4'tje met bulletpoints op een stuk karton aan m’n selfie stick. Dat helpt enorm om me bij de les te houden.

3) Kondig je uitzending van tevoren aan. Als je tienduizenden, of zelfs miljoenen volgers hebt, kun je wellicht onaangekondigd uitzenden en toch veel mensen bereiken. Maar de meesten van ons hebben die luxe niet. Daarom is het slim om je live uitzending te plannen voor een bepaald tijdstip en deze aan te kondigen via je verschillende social media kanalen en je mailing list. Denkt wat dat betreft niet anders dan een TV-station.

4) Gebruik indien mogelijk een statief of selfie stick. Schokkerige beelden zijn irritant voor de kijkers. Als je op een vaste plek uitzendt, gebruik dan een statief. Als je rondloopt, gebruik dan een selfie stick. Dat levert al een stuk rustiger beeld op dan wanneer je de telefoon in je hand houdt.

5) Gebruik een goede, externe microfoon. De kwaliteit van het geluid is erg belangrijk bij live streams. En alhoewel de kwaliteit van de microfoon van je smartphone heel behoorlijk is, is een externe microfoon een grote plus. Zeker als je zowel van de voor- als achtercamera gebruik maakt terwijl je spreekt. Het volume van je stem zal dan namelijk verschillen.

Maak als je buiten bent tevens gebruik van een zogenaamde windjammer (windkap). Dat is een pluizig omhulsel voor je microfoon dat windgeluiden tegenhoudt. Ideaal is een reversmicrofoon die je vastclipt aan je kleding onder je mond. Daarmee houd je namelijk je handen vrij.

6) Zorg dat je een sterke internetverbinding hebt (wifi of 4G). Video streaming gebruikt nu eenmaal veel bandbreedte. Als je uitzendt via een te trage verbinding, zal je beeld schokkerig en/of blokkerig zijn, regelmatig stiltaan of bufferen, of zelfs helemaal wegvallen.

7) Zorg dat je telefoon een volle accu heeft, of is aangesloten op het lichtnet. Live streaming vergt veel van de processor van je smartphone en het slurpt de accu van je telefoon in hoog tempo leeg.

8) Zet je telefoon op 'niet storen'. Dit om te voorkomen dat er berichtjes en of telefoontjes binnenkomen tijdens je live uitzending.

9) Schrijf een pakkende titel. De titel bepaalt of mensen op je linkje klikken om te kijken. Het belang van het schrijven van een goede titel kan ik dan ook niet genoeg benadrukken. Denk daarbij aan het belang dat je kijkers zullen hebben om naar je live stream te kijken. Kortom: vertel ze niet wat je gaat doen, maar waarom het er voor hén toe doet.

Fase 2: Live uitzending

10) Begin krachtig. Het begin van je uitzending is best lastig. Want je hebt sterk de neiging om te wachten tot er voldoende kijkers zijn, voordat je met je echte verhaal begint. Maar als je dat doet, schrik je de kijkers die je stream later ‘on demand’ willen bekijken af. Maak het daarom gelijk vanaf het begin interessant, ook al kijkt er nog geen hond.

11) Zend tenminste 10 minuten live uit. Geef je volgers de tijd om in te haken. Herhaal gerust je introductie nog een paar keer als er meer kijkers bijkomen. De maximum duur van een Facebook Live uitzending is momenteel 90 minuten.

12) Zorg dat de video er aantrekkelijk uitziet.  Facebook speelt namelijk je live video af in de news feed van je volgers, maar zonder geluid. Je zult de aandacht dus moeten trekken met behulp van een pakkende titel en interessant beeld. Tenminste, als je wilt dat ze je video echt gaan bekijken inclusief geluid. Je kunt je beeld interessant maken door te bewegen, rond te lopen, te wisselen tussen de voor- en achtercamera’s. En uiteraard door een interessante omgeving of boeiende gesprekspartners.

Facebook gebruikt tekenen van betrokkenheid van je kijkers om te bepalen aan hoeveel mensen ze jouw live stream tonen.

Dit is ook belangrijk voor je zichtbaarheid in de news feed, want Facebook gebruikt tekenen van betrokkenheid van je kijkers om te bepalen aan hoeveel mensen ze jouw live stream tonen. Dergelijke tekenen zijn het aanzetten van het geluid, op volledig scherm bekijken, of HD aanzetten. En uiteraard liken en sharen.

13) Vergroot je bereik door je stream te delen via andere pagina’s (of zorg dat iemand dat doet). Heb je meer dan één Facebook pagina? Zorg er dan voor dat je jouw stream zo snel mogelijk vanaf het begin ook op je andere pagina’s deelt. Waarschuw eventueel van tevoren je vrienden en relaties.

14) Heet je bezoekers waar mogelijk persoonlijk welkom. Vrienden en volgers zijn herkenbaar wanneer ze inloggen op je uitzending. Heet ze persoonlijk welkom. Dat vinden ze leuk.

15) Geef antwoord op commentaren en vragen. Hier gaat het natuurlijk om: interactie met je publiek. Dat is de grote kracht van live streaming. Het kan alleen wel wat hectisch worden. Besteed dit daarom indien mogelijk uit aan een collega achter een desktop computer.

16) Vraag je kijkers om zich te abonneren op live notifications en om je stream te liken en te delen. Als je kijkers dat doen, bereik je niet alleen direct meer mensen, maar het geeft Facebook ook een sterk signaal om je stream hoger te ranken.

17) Vergeet niet je call to action te noemen. Liefst meerdere malen, aangezien bij een live uitzending de kijkers komen en gaan.

18) Neem gedenkwaardig afscheid van je kijkers. De belangrijkste momenten van elke presentatie, dus ook een live stream, zijn de opening en de afsluiting. Zorg daarom dat je gedenkaardig afscheid neemt van je kijkers, zodat ze gemotiveerd zijn om een volgende keer weer deel te nemen.

Het loont de moeite om je video na afloop verder te optimaliseren.

Fase 3: Na afloop

19) Bewerk je video na. De kans is namelijk groot dat het aantal mensen dat je video na afloop van de live uitzending alsnog in hun news feed voorbij zien komen een veelvoud is van het aantal live kijkers. Daarom loont het de moeite om je video na afloop verder te optimaliseren. Denk daarbij aan de volgende zaken:

Ga naar je Facebook pagina en zoek de video op. Klik op het naar beneden wijzende pijltje rechtsboven de video en kies uit het drowpdown menu 'Bericht bewerken':

Je komt dan in het scherm waar je het bericht kunt bewerken:

  • Kies een mooie thumbnail, of maak er een. Dat helpt om ervoor te zorgen dat meer mensen je video on demand gaan bekijken.
  • Voeg tags (zoekwoorden) toe om je vindbaarheid in het nog prille zoeksysteem van Facebook te vergroten. In de toekomst verwacht ik dat dit nog veel belangrijker wordt. Dus hiermee vergroot je de lange termijn impact van je video.
  • Voeg een call to action toe met link, bijvoorbeeld naar je website. Facebook biedt de mogelijkheid om bij on demand video’s een call to action te plaatsen. Maak daar gebruik van.
  • Ondertitel de video, of voeg titels/graphics toe in het begin ivm stille autoplay. Daarmee zul je ook meer mensen verleiden om het geluid aan te zetten en je video op een vol scherm te bekijken. Zoals gezegd, zijn dit belangrijke factoren voor Facebook om je video vaker te tonen.

20) Promoot je video. Als je zeer tevreden bent met de video, kun je overwegen om er een beetje advertentiebudget tegenaan te gooien om het bereik aanzienlijk te vergroten.

21) Hergebruik je video. Upload de video naar Youtube, Vimeo e.d. en embed de video in je website. Ook zo vergroot je het bereik van je opname.

22) Analyseer de statistieken. Ga naar de statistieken van je pagina en klik in de linker kolom op video’s. Hier zie je een algemeen overzicht. Klik door naar videobibliotheek om de statistieken van individuele videos te bekijken. Let niet alleen om het aantal views, maar vooral ook op het gemiddelde voltooiingspercentage. Schrik niet, dit is op Facebook doorgaans een stuk lager dan op Youtube, vanwege de autoplay functie.

23) Tenslotte: Experimenteer met regelmaat. Blijf verschillende dingen proberen. Experimenteer. Zowel met opnames binnen als buiten, lengte, type uitzending. Stilstaan is achteruit hollen in deze digitale wereld. Dus blijf je continu vernieuwen.

Leestip: Corporate Storytelling. Hoe gebruik je storytelling voor je bedrijf?

Aan de slag!

Nu jij, ga je aan de slag met Facebook Live video? Of geef je de voorkeur aan Periscope, Blab of een andere live streaming dienst? Deel je gedachten, vragen en opmerkingen met ons hieronder in de reacties.