Mediaweb | Web design trends 2014: het web gaat eindelijk los

Update december 2015: Je staat op het punt ons meest gelezen artikel van 2014 te lezen. Lees ook onze trend artikelen over 2015 en 2016:

E-book: De Online Marketing Checklist - Editie 2015

Mailing E Book

Ons e-book 'Online Marketing Checklist - Editie 2015' gaat over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing, webdesign, mobiel internet, social media en e-commerce.

Abonneer je op onze nieuwsbrief en je kunt deel 1 direct dowloaden (.epub, .mobi, .pdf).

Web design trends 2014: het web gaat eindelijk los

2014 wordt een heerlijk jaar voor web designers, want het web gaat eindelijk los. We leggen de beperkingen vanuit de oude media nu eindelijk echt naast ons neer. Niemand maakt zich meer druk over een grid van 960 pixels, want een website kan door de komst van al die verschillende schermpjes geen vaste maat meer hebben. We mogen weer scrollen. Zelfs horizontaal. “Above the fold, wat is dat?

We zitten momenteel midden in een paar hele mooie pitches (deze wonnen we) en dan gaan we graag op zoek naar inspiratie door het web af te struinen. Zoeken naar inspiratie met een duidelijk doel voor ogen vinden wij een stuk effectiever dan gewoon maar wat ronddwalen op het web in de hoop dat je iets moois tegenkomt.

Mogen we jouw project pitchen?
Maak een afspraak

Daarom kunnen we nu lekker zoeken met vragen in ons achterhoofd als: “Bijna 20% van ons traffic komt van smartphones. De bouncerate is meer dan 80%. Hoe maken we de mobiele ervaring beter?” Of: “We willen een webshop, maar vooral ook heel veel merkbeleving.” Of: “We zijn een echte B2B club en de look & feel van onze website is echt niet meer van deze tijd. Hoe krijgen we een design dat langer mee kan?” Of: “We willen veel meer gaan inzetten op content marketing, wat betekent dat voor het ontwerp van onze website?

Betere mobiele ervaring

Mobile first

Het gebruik van smartphones en tablets is de laatste jaren gigantisch toegenomen en haalt het gebruik van desktops snel in. Dit jaar zal het gebruik van mobiele apparaten op het web alleen maar toenemen. Dit dwingt ontwerpers om goed na te denken over het ontwerpen van websites die een fijne gebruikerservaring hebben op een eindeloze hoeveelheid verschillende schermgroottes. Van wearables tot smart TV’s. Door ‘mobile first’ te ontwerpen dwingen ontwerpers zichzelf bovendien ook om prioriteiten te stellen en daarbij leidt het bij veel organisaties ook tot een meer flexibele, innovatieve mentaliteit. Helaas denken de meeste organisaties nog sterk ‘mobile second’. Maar voor de vooruitstrevende organisaties die technieken als responsive web design en progressive enhancement omarmen biedt dit een groot concurrentievoordeel.

mobile-first

Minder tekst

Deze trend is tegenstrijdig aan een andere trend, namelijk die van steeds meer lange teksten die we verderop behandelen. Maar met name in de user interfaces voor mobiele apparaten zien we een sterke toename van het gebruik van iconen en andere visuele hulpmiddelen om informatie snel en overzichtelijk weer te geven.

info interface

Minimalistische navigatie

Iets dat we de laatste tijd steeds vaker zien is een tot op het bot uitgeklede navigatie. Uit noodzaak geboren bij het ontwerpen voor smartphones, zien we minimalistische navigatie ook steeds meer bij desktop ontwerpen. Bij de minimalistische navigatie maken ontwerpers veel gebruik van icoontjes, compacte navigatie, rolldowns en navigatie die zich automatisch verbergt zodra je gaat scrollen.

Medium minimal navigation

Cards / tiles

In onze blogpost van 10 oktober 2013  schreven we al uitgebreid over deze design trend die al wat langer aan de gang is. Deze trend zet dit jaar verder door. Zeker ook door de komst van nog kleinere schermpjes op horloges en uiteraard de Google Glass die helemaal is gebaseerd op cards. Lees ook dit artikel over waarom cards de toekomst zouden zijn van het web.

cards en monochroom

Webshop met veel merkbeleving

Grote, bewegende achtergronden

Een trend die behoorlijk lijkt door te zetten dit jaar is die van de grote, bewegende achtergronden. Sommige met video-achtergronden, zoals dit prachtige artikel ‘Firestorm’ uit de Guardian. En andere met grote foto’s die animeren. Vaak in reactie op scrollen of andere interactie. Een fraai voorbeeld hiervan is de website van Protest. Deze prachtige ervaringen op de desktop zijn wel wat lastig te vertalen naar smartphones. Een mooie uitdaging voor de ontwerpers van responsive websites.

Protest - grote bewegende afbeeldingen

Micro UX

Vergaande aandacht voor fijne details kunnen van een website een bijzondere ervaring maken. Micro UX effecten kunnen een website echt tot leven wekken met menu’s, transities en andere kleine interacties om je vingers bij af te likken. Een mooie verzameling voorbeelden vind je hier. En wat dacht je van deze bijzondere voortgangsindicator van The Daily Beast.

Read This micro UX

Haal meer uit een pagina

We zien steeds meer websites die uit één pagina bestaan. Door middel van light boxes, overlays en cards die groeien, krimpen en verplaatsen beperken deze ontwerpen het aantal clicks in de user journey.

Werk met ons aan je volgende project.
Maak een afspraak

Hyperkleurrijk

Omdat flat design soms wat saai dreigt te worden, grijpen veel ontwerpers tegenwoordig naar het gebruik van heel veel kleuren. Wat dan gelukkig vaak ook heel goed werkt bij flat designs.

huperkleurrijk

Grotere, betere afbeeldingen

Minimalistische ontwerpen stellen de content centraal. En dat is een grote verbetering ten opzichte van de websites waarbij de elementen van de website zelf vaak alle aandacht opeisen. (Niet zelden om te verhullen dat de inhoud niet veel voorstelt). Gevolg van deze trend is wel dat de kwaliteit van de content veel meer het totale beeld bepaalt. Ontwerpers kiezen daarom vaak voor grotere, betere afbeeldingen. Een prima ontwikkeling, al is het wel oppassen bij responsive websites dat smartphonegebruikers worden geconfronteerd met te lange laadtijden.

big visuals

B2B anno 2014

Flat design zet door

Een trend die flink op de kaart is gezet door Microsoft met Windows 8 en later ook door Apple is overgenomen met iOS7 is flat design. In navolging van deze twee digitale reuzen zien we flat design steeds vaker opduiken en die trend zet dit jaar zeker nog flink door. Bij B2B websites ligt een flat design al snel voor de hand omdat het zakelijk overkomt en toch door middel van kleurgebruik sympathiek kan overkomen. Deze trend krijgt ook een flinke steun in de rug van Responsive Web Design, omdat het gebruik van flat design het ontwerpen van responsive websites minder ingewikkeld maakt.

Flat design

Monochroom design

Een duidelijke trend van de laatste tijd is het gebruik van slechts 2 kleuren in diverse gradaties. Het oogt rustig en chic en het zorgt voor een zakelijke uitstraling. We zien het ook veel bij online tools die mensen vaak gebruiken, zoals kalenders. Het geeft de mogelijkheid om belangrijke zaken goed op te laten vallen.

minimalistisch monochrome design

Fixed position content / navigatie

Om belangrijke content en/of navigatieonderdelen altijd in beeld te houden, zien we een toenemend gebruik van fixed position technieken. Deze zorgen ervoor dat de content of navigatie altijd in beeld blijft terwijl de bezoeker scrollt. Soms verkleint de navigatie wel om minder in de weg te zitten, zodat je hem weer kunt vergroten door op een icoontje te klikken wanneer je dat wilt.

fixed position awwwards

Content marketing

Lange content

In contrast met de eerder genoemde trend van minder tekst staat de wederopstanding van langere artikelen en video’s. Mensen krijgen inmiddels 9x zoveel informatie voor hun kiezen als 5 jaar geleden, dus de eerste reactie van veel producenten van content was om die content in steeds kleinere, hapklare brokjes aan te bieden. Maar uit onderzoeken blijkt dat websites met veel, lange content het vaak veel beter doen in de zoekresultaten van Google en vaak ook beter converteren. Het effect van de enorme aanwas van informatie die mensen over zich heen krijgen is blijkbaar niet alleen dat ze steeds meer informatie in dezelfde tijd willen consumeren en dus kiezen voor hapklare brokken. Veel mensen kiezen juist voor diepgang. Ze willen hun beperkte tijd het liefst besteden aan content waar ze wijzer van worden. Daarom verwachten wij in 2014 een toename van lange, gedetailleerde content ten koste van de inmiddels wat obligate lijstjes van “7 manieren om… etc.”

Medium long form copy

serp 7 manieren om

 

Aan de slag met content marketing? CopyRobin helpt!
Probeer nu gratis

Meer scrollen

De term ‘above the fold’ horen we gelukkig steeds minder. Scrollen mag weer! En terecht. Een website is geen krant. Scrollen hoort bij het web. En helemaal bij het mobiele web. En op smartphones is scrollen, oftewel swipen, bijna altijd noodzakelijk en niemand heeft er meer moeite mee. Ontwerpers schudden dan ook in rap tempo het juk van ‘above the fold’ van zich af en maken steeds fraaiere lange webpagina’s waarin het scrollen en swipen een plezier is. Gelukkig maar, want waarom zouden we ons laten beperken door verouderd gedachtengoed? Alleen is het met al teveel scrollen wel oppassen geblazen, vooral met infinite scrolling.

Rijkere content ervaringen

Een combinatie van de meerdere hierboven al genoemde trends is die waarbij webpagina’s steeds rijkere multimediale ervaringen worden. Door tekst te combineren met afbeeldingen, video, interactieve functies en het nodige scrollen ontstaan prachtige presentaties. Hier laten we duidelijk de traditionele media los om de kracht van het web veel beter te benutten. Tijd- en dus ook geldrovend om te maken, en dus niet voor iedere organisatie weggelegd.

rich content

Mooiere voorbeelden?

Omdat we zo gericht op zoek zijn gegaan, is deze lijst zeker niet compleet, maar we hopen dat jij er op jouw beurt weer inspiratie uithaalt. En als je zelf nog mooiere voorbeelden weet, deel ze met ons hieronder in de reacties!

Update december 2015: Je hebt zonet ons meest gelezen artikel van 2014 gelezen. Lees ook onze trend artikelen over 2015 en 2016:

E-book: De Online Marketing Checklist - Editie 2015

Mailing E Book

Ons e-book 'Online Marketing Checklist - Editie 2015' gaat over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing, webdesign, mobiel internet, social media en e-commerce.

Abonneer je op onze nieuwsbrief en je kunt deel 1 direct dowloaden (.epub, .mobi, .pdf).

Snelle, veilige, mooie responsive website?
Maak een afspraak

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

4 reacties op “

  1. Gravatar for bert van beers

    bert van beers

    Ik kan niet wachten op de rest van de onuitputtelijke bron van de creativelingen.
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Hi Bert,

      Bedankt voor je reactie. Zijn er nog onderwerpen waarvoor je in het bijzonder interesse hebt?

      Groeten,

      Eric van Hall
  2. Gravatar for Linda (tekstschrijver uit Dordrecht)

    Linda (tekstschrijver uit Dordrecht)

    Dat klinkt mooi: steeds meer mensen op zoek naar content met diepgang. Ik werk als tekstschrijver, en het is niet leuk om vaak zo veel mogelijk op de vlakte te moeten blijven. Juist de langere, diepgravende informatieve content is leuk om te schrijven. En nee, dat hoeft echt niet in ingewikkeld taalgebruik: in begrijpelijke zinnen zo veel mogelijk uitleggen en verduidelijken is één van de leukste uitdagingen in mijn vak.
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Hi Linda,

      Bedankt voor je reactie. Iedereen roept al jaren 'content is king', maar nu pas begint het tot velen door te dringen dat je er ook iets mee moet doen. Werk aan de winkel voor content creators zoals jij.

      Ik wens je veel mooie schrijfopdrachten toe dit jaar.

      Groeten,

      Eric van Hall

Reageren niet meer mogelijk.