Mediaweb | Webshop geschikt maken voor mobiel? 4 Cruciale Aanbevelingen.

Is jouw webshop al geschikt voor mobiel? De meeste beheerders van webshops zijn inmiddels doordrongen van het belang om mobiele shoppers een betere ervaring te bieden.

3/4 Webshops is van plan dit jaar een app en/of mobiele of responsive webshop te lanceren.

Volgens een onderzoek van Kount is driekwart van hen van plan om dit jaar een app en/of een mobiele of responsive webshop te lanceren. Als dit bij jouw organisatie ook het geval is, lees dan zeker deze 4 cruciale aanbevelingen.

Webshops voeden Groei Retail Sector

In 2013 groeide de verkopen van webshops in Nederland met 14% tot meer dan € 5 miljard. Dit is de snelste groei sinds 2007. In dezelfde periode krompen de winkelverkopen met 0,5%. En al vertegenwoordigen webshops nog maar 6% van alle retailomzet, ze zijn wel de drijvende kracht achter de groei van de retail sector.

Het afgelopen jaar was mobiel verantwoordelijk voor 25% van alle webshop verkopen in de VS.

Mobiel voedt Groei Webshops

De sterkste groei van webshop omzetten komt momenteel van mobiel. Het afgelopen jaar was mobiel verantwoordelijk voor 25% van alle webshop verkopen in de VS. Een stijging van 188% ten opzichte van 2012. In Europa zullen de cijfers vergelijkbaar zijn terwijl ze in Azië nog een stuk hoger zullen liggen.

Voor de grootste retailer ter wereld Wal-Mart was dit vorig jaar aanleiding om vol op mobiel in te zetten, zoals blijkt uit deze quote van Neil Ashe, Wal-Mart’s hoogste e-commerce directeur, “Wal-Mart is going to go away if we don't get the Internet and mobile right."

We Kopen op PC of Tablet, maar Zoeken op Smartphone

hoe mensen winkelen in webshops

Belangrijk om je daarbij te realiseren is dat desktops en laptops door 75% van de mensen worden gebruikt voor online aankopen. Zo'n 43% van de mensen zegt online aankopen te doen via hun tablet. Voor smartphones is dat getal 34% en 15% geeft al aan online te shoppen via hun Smart TV.

82% Van de consumenten in Nederland begint hun aankooptraject op hun smartphone.

Maar als het gaat om zoeken naar producten en winkels is de grootste rol weggelegd voor de smartphone. Maar liefst 82% van de consumenten in Nederland begint hun aankooptraject op hun smartphone. Bijvoorbeeld door te zoeken naar een nabijgelegen verkooppunt. Zo’n 34% doet ook uiteindelijk de online aankoop op zijn of haar smartphone.

Rol smartphone in aankoopproces.

Bij aankopen in fysieke winkels is de rol van smartphones ook aanzienlijk. Niet minder dan 72% van de smartphone bezitters geeft aan deze ook in winkels te gebruiken om tot een aankoopbesluit te komen.

“Consumers are moving between screens with increasing speed, and brands – like automotive that look to connect at various points in the awareness and decision-making process – must have a cross-screen strategy,”  - Mollie Spilman, executive vice president of global sales and operations at Millennial Media, Baltimore.

4 Aanbevelingen

Hoe speel je als webshop in op deze razendsnelle ontwikkelingen? Wij koppelden onze eigen ervaringen en die van onze opdrachtgevers aan meerdere onderzoeken en komen op basis daarvan met deze 4 cruciale aanbevelingen:

1) Bouw aan je Publiek en Betrokkenheid

Webshop houders zijn vandaag de dag teveel gericht op statistieken die ze uit hun webshop halen en ze kijken te weinig naar het hele plaatje. Ze obsederen over gemiddelde ordergrootte, verlaten winkelmandjes en conversieratio’s. Deze cijfers zijn zeker heel belangrijk, maar we zouden ons eerst veel drukker moeten maken over heel andere getallen. Het geheim van succes bij online verkoop is namelijk veel basaler: bouw je publiek op en stimuleer betrokkenheid bij je merk. Dan volgen de verkopen vanzelf.

Elke retailer moet werk maken van een content- en social mediastrategie.

Een goede inzet van content creatie en social media is daarvoor onontbeerlijk. Mobiel speelt daarbij een sleutelrol, aangezien social media in toenemende mate mobile first tot mobile only activiteiten zijn. Elke retailer met een online aanwezigheid zou dan ook werk moeten maken van een content- en social mediastrategie.

2) Zorg voor een Naadloze Ervaring op Alle Schermen

Consumenten gebruiken meerdere apparaten in hun aankoopproces en elk apparaat speelt daarbinnen een eigen rol. PC’s en laptops zijn met 75% nog de belangrijkste apparaten waarmee consumenten online bestellen. Maar tablets spelen met 43% een grote rol terwijl al 34% van de consumenten aangeeft de afgelopen drie maanden een online aankoop te hebben gedaan met hun smartphone. Smart TV’s zijn ook in opkomst met een aandeel van 15%. Grote webshops als Amazon, eBay, Bol.com spelen hierop in door de gebruikerservaring van alle kanalen te synchroniseren.

Shoppers verwachten tegenwoordig dat hun shopping cart synchroniseert over alle kanalen.

Shoppers verwachten tegenwoordig dan ook op z’n minst dat hun shopping cart synchroniseert over alle kanalen. “Als ik op m’n smartphone iets in een winkelmandje stop, wil ik de bestelling later op m’n tablet makkelijk kunnen afronden.” Als je een naadloze ervaring op alle schermen biedt is dat bovendien enorm bevorderlijk voor de impulsaankopen in je webshop. Bepaal daarom welke middelen het meest geschikt zijn om jouw mobiele klanten optimaal te bedienen.

3) Zorg voor Zo Min Mogelijk Frictie bij het Aankoopproces

Amazon heeft veel succes met het gemak waarmee je bij deze grote webshop kunt afrekenen. Met één klik betalen heeft grote voordelen voor zowel consument als winkel. En al helemaal op smartphones en tablets waar het invoeren van contactgegevens en creditcard details of iDeal betalingen relatief omslachtig is.

Niets helpt een impulsaankoop sneller om zeep dan een ingewikkelde betaalprocedure.

Dit sluit naadloos aan bij punt 1: je eigen betrokken publiek opbouwen. Consumenten zullen eerder hun contact- en betaalgegevens bij je opslaan als ze al een band met je hebben opgebouwd. En ook bij punt 2: hoge impulsaankopen op mobiel, want niets helpt een impulsaankoop sneller om zeep dan een ingewikkelde betaalprocedure.

4) Maak de Mobiele Ervaring Passend bij het Medium

Zie tablets en smartphones niet als simpelweg een extra contactmogelijkheid met consumenten door ze een uitgeklede versie van je webshop aan te bieden. Zorg er daarentegen voor dat de mobiele ervaring perfect is afgestemd op de mobiele gebruiker.

Bied de consument de juiste content op het juiste moment binnen de juiste context op elk apparaat.

Als je fysieke winkels hebt, gebruik dan net als Wal-Mart je app of mobiele site niet alleen om online shoppers aan te trekken en conversaties aan te gaan met mobiele gebruikers, maar ook om ze te helpen met het vinden van dichtsbijzijnde filialen en de juiste artikelen en aanbiedingen binnen de winkels. Of om sneller af te kunnen rekenen bij speciale snelkassa’s.

Conclusie

De consument gebruikt steeds vaker smartphones en tablets in het aankoopproces. Deze ontwikkeling zal de komende jaren alleen maar sterker worden. Voor retailers, of ze nu fysieke winkels hebben met een online aanwezigheid, of uitsluitend een webshop, zijn de volgende 4 aanbevelingen van groot belang:

  1. Bouw een hechtere band op met je publiek door middel van content creatie en social media.
  2. Zorg voor een naadloze ervaring over alle online kanalen. Een winkelmandje dat synchroniseert is daarbij wel het minste.
  3. Verminder waar mogelijk de frictie in het aankoopproces op met name smartphones en tablets. Bijvoorbeeld door 1-click payments.
  4. Bied de consument de juiste content op het juiste moment binnen de juiste context op elk apparaat.

Meer lezen?

Aan de slag met M-Commerce? Mediaweb helpt.
Maak een afspraak 

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Reageren niet meer mogelijk.