Mediaweb | Website traffic anno 2021: hoe trek je nog de juiste bezoekers?

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Onlangs verscheen mijn boek Word eens volwassen! Next level online ondernemen. Doel van het boek is om ondernemers en marketing professionals te helpen om hun online marketing aanpak naar het volgende niveau te tillen. In dit artikel zoom ik voor de lezers van Mediaweb specifiek in op een belangrijk aspect daarvan: het trekken van de juiste bezoekers. Waar moet je op letten om nu en in de toekomst relevant verkeer te (blijven) trekken?

Ik kan me nog goed herinneren dat in de jonge jaren van het internet de spammers koning waren. Want als je beschikte over een grote database aan e-mail adressen of op andere manier veel bezoekers naar een website wist te trekken - tot aan de shady manieren aan toe - wist je onder de streep meestal wel meer conversie te realiseren in absolute aantallen dan de competitie. Zelf nooit aan meegedaan overigens. 

De shift van kwantiteit naar kwaliteit

Het was mooi om te zien dat er de afgelopen 10 tot 15 jaar iets substantieels is veranderd: tegenwoordig is degene met de grootste e-mail database niet per definitie meer degene die koning is. Tegenwoordig heb je er meer aan wanneer je relevant bent voor je (potentiële) bezoekers. Dat is een bewustzijn dat breder is doorgedrongen tot marketing- en sales land: tegenwoordig winnen niet langer diegenen die de meeste koude telefoontjes kunnen afdraaien per dag, maar degenen die de meest relevante content weten voor te schotelen op het juiste moment.

Een nieuw mentaal model

Je zou kunnen zeggen dat we als marketeers een nieuw mentaal model nodig hebben om ook op de lange termijn de juiste bezoekers te blijven trekken naar onze website. M’n boek Word eens volwassen! Is gebouwd op zo’n model: 

digitaal groeien driehoek

Ik onderscheid daarbij 3 ‘werelden’: de Mindset wereld, de Methode wereld en de Gewoontes wereld. En binnen de methode wereld vind je het ‘VINC model'.

Van idee naar conversie

VINC staat voor ‘Van idee naar conversie’ en vormt een eigentijds alternatief voor de 4 P’s van marketing. Een idee vertaal je door naar een platform en naar dat platform trek je vervolgens gerichte bezoekers. En bij dat onderdeel wil ik even stilstaan. Want in de hoek van webtraffic is er één en ander aan het veranderen.

Copywriting: de meest onderschatte skill van ondernemers 

Je hoort mij regelmatig zeggen dat de meest onderschatte skill van ondernemers copywriting is. Waarom? Omdat het schrijven van teksten die in dienst staan van een doel (het helpen van de lezer om een volgende stap te bereiken) cruciaal is in onze huidige realiteit. Dat gaat niet alleen op voor het schrijven van webteksten, maar ook voor e-mails, offertes, appjes, enzovoorts. 

Basisbegrip van mechanismen en modellen op het gebied van copywriting is tegenwoordig een must voor iedere ondernemer, als je het mij vraagt. Daar hoort een stukje begrip van psychologie en SEO bij, maar ook begrip met betrekking tot het opbouwen van teksten of voor mijn part het structureren van een video storyboard of podcast format. Feit is dat ondernemers met begrip van copywriting een voorsprong hebben en in staat zijn hun business optimaler vorm te geven dan hun collega’s die dit niet hebben. Zo zijn ze bijvoorbeeld beter in staat een briefing op te stellen en in te schatten of een copywriter goed bij hun past.

Goede teksten zorgen voor relevante bezoekers en goede teksten converteren beter. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten: je hebt minder bezoekers nodig en de bezoekers die je ontvangt nemen eerder een volgende stap: ze gaan eerder over tot een conversie.

LeestipTekstschrijver inhuren? 8 uitdagingen, 23 tips [ONDERZOEK]

Machine learning en smart bidding

En als je - samen met het grootste deel van de wereld - nog niet genoeg bezoekers ontvangt op je website om je ambitieuze doelstellingen te bereiken, dan is het aanlokkelijk om in te zetten op paid ads. Want via betaalde online advertenties is het veel eenvoudiger om sneller bezoekers naar je website te trekken. Bovendien bewegen advertentieplatformen zoals Google Ads steeds meer de kant op van machine learning en smart bidding. Dat betekent dat je vooral het algoritme moet voeden om zo de meest kwalitatieve bezoekers te ontvangen. En ook daar zit weer een schakel met de kwaliteit van je content: hoe relevanter en kwalitatiever je content is, hoe makkelijker het de komende jaren gaat worden om tegen lage(re) kosten per conversie betaalde campagnes te draaien.

De algemene tendens (zeker in B2B) die je ziet is dat de winnaars niet per definitie meer bezoekers trekken, maar meer bezoekers die bepaalde acties ondernemen op een website (die converteren, dus). En daar is de VINC-cirkel weer mooi rond. Want als meer niet altijd beter is, maar het er vooral om gaat relevant te zijn op het juiste moment, dan is dit misschien hét moment om je huidige online strategie opnieuw tegen het licht te houden.

Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst?

Vragen die iedere ondernemer zichzelf minimaal 1 keer per jaar zou moeten stellen:

  • Is de manier waarop je nu bezoekers trekt naar je website klaar voor de toekomst?
  • Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst?

Ik ben benieuwd wat jouw antwoord op deze vragen is. En welke vragen die antwoorden vervolgens weer bij je losmaken. 

Een gesigneerd exemplaar van Word eens volwassen winnen? 

Christiaan geeft een gesigneerd exemplaar weg aan de lezers van Mediaweb. Laat een reactie achter onder dit artikel met een korte omschrijving van de uitdaging waar jij staat met je bedrijf en waarom je denkt dat het boek Word eens volwassen! daar in kan helpen.

clubhouse room visual 04 03 2012


Tip: 4 maart om 15:00 Q&A op Clubhouse met Christiaan Slierendrecht (gehost door Eric van Hall). Volg ons op Clubhouse en bezoek de room.
 

SEO-teksten laten schrijven voor meer traffic?
Lees meer

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

6 reacties op “

  1. Sander Touw

    Hoi Christiaan! Dat was een zeer goede blog. Ik vind ook dat vele mensen onderschatten hoeveel een goede blog een website kan helpen. Dat is natuurlijk hetgene wat de bezoekers naar je website brengt en ze daar houdt.
  2. Yvonne

    Mooi artikel, lijkt me interessant om meer te lezen over het VINC model. Meer omzet maken in dezelfde tijd spreekt me wel aan, lijkt me altijd een mooie uitdaging! 300% zoals aangegeven op de website van het boek lijkt me helemaal fantastisch :-) Ben benieuwd naar de tips en praktijkervaring in het boek!
  3. Gerard Hofmeijer

    We staan voor het feit om een hogere kwaliteit leads binnen te halen, traffic is er genoeg. Hopelijk lezen we dat in het boek.
    Grt Gerard Hofmeijer
  4. De Corte Eric

    Gelukkig maar dat alle gemiddeld meer dan 20 à 30.000 bezoekers/maand van onze website NEO Bemiddeling, geen klant worden. Dat zouden we niet aankunnen. Maar een ietwat hogere conversiegraad gelet het aantal bezoekers van de website, zou meegenomen zijn. Onze bemiddelingsactiviteit is echter bijzonder, reden ook dat retargeting bvb niet aangewezen is. We zijn ook gestopt met Google Ads omdat dit niet wezenlijk bijdraagt. We worden immers al voor meer dan 90% organisch 'gevonden'. Ons doel is dus niet zozeer nog meer bezoekers naar onze website halen maar wel de conversiegraad verhogen. Daarom dat die ene zin in het artikel me aansprak: "Want als meer niet altijd beter is, maar het er vooral om gaat relevant te zijn op het juiste moment". Ik ben dan ook benieuwd te horen en te lezen welke 'andere' online strategie meer vruchtbaar zou kunnen zijn. Mogelijks biedt het boek van Christiaan inzichten en een 'andere' kijk.
    • Christiaan Slierendrecht

      Ha Eric,

      Dank voor je mooie reactie. Ik denk dat het boek erg goed aansluit bij de concrete vraagstukken van NEO Bemiddeling die je beschrijft. Ik stuur dan ook graag een gesigneerd exemplaar van Word eens volwassen! naar je op!

      Ook aan de rest van de mensen die gereageerd hebben: dank en heel veel succes met jullie ondernemersreizen!

      Groet,

      Christiaan
    • Eric van Hall

      Hi Eric,

      Zometeen om 15:00 op 4 maart interview ik Christiaan op Clubhouse over dit onderwerp. Mocht je zelf op Clubhouse zijn, join us en stel hem de vraag. mediaweb.nl/room.

Plaats reactie