zakelijk-bloggen-de-no-bullshit-methode

Zakelijk bloggen: De ‘No Bullshit’ Methode

Valt het jou ook op dat veel zakelijke blogs onvindbaar zijn in Google? En dat ze amper worden gedeeld via sociale media?

De belangrijkste redenen: onkunde en gemakzucht die leiden tot een hoge mate van oppervlakkige, zelfzuchtige content, oftewel ‘bullshit’.

En vanwege de enorme hoeveelheid informatie die mensen tegenwoordig dagelijks moeten filteren, staat hun ‘bullshit radar’ extra op scherp. Als jouw content niet precies aansluit bij hun behoeften, zullen ze die negeren.

In dit artikel leer je over wat ik de ‘No Bullshit’ Methode voor zakelijk bloggen noem. Een aanpak waarmee je de lezer centraal stelt, maar zonder de doelstellingen van je organisatie tekort te doen.

No bullshit zakelijk bloggen in bulletpoints:

  • Bedenk de juiste onderwerpen.
  • Schrijf teksten die geschikt zijn voor het (mobiele) web.
  • Leer te denken als Google.
  • Behandel je content als een product.
  • Maak van bezoekers kopers.

Ben je klaar om je in de No Bullshit methode te verdiepen? Mooi! Daar gaan we.

Zo bedenk je de juiste onderwerpen

resizedimage600314-facebook-blogonderwerp-zonder-logo

Het verzinnen van blogonderwerpen is op zich niet zo moeilijk. Maar met oppervlakkige, algemene ‘bullshit’ onderwerpen red je het dus niet meer. Bedenk daarom betekenisvolle, specifieke onderwerpen. Onderwerpen die er voor je lezers toe doen. Informatie waar ze echt wat aan hebben. Content die hen slimmer en/of beter maakt.

Dat is niet altijd even makkelijk. Maar als je dit stappenplan volgt, zit je nooit meer verlegen om perfecte onderwerpen voor je zakelijke blog:

  1. Stap 1: Begin met het einde voor ogen
    Wat wil je bereiken met je blogpost? Wat wil je dat de lezer idealiter doet na het lezen van je artikel?
  2. Stap 2: Formuleer de problemen van je klanten
    Als het goed is, heeft jouw organisatie producten en/of diensten die problemen oplossen voor jullie klanten. Deze problemen vormen de basis voor de content die je gaat creëren.
  3. Stap 3: Stel de juiste vragen
    Een goede manier om erachter te komen waarover jouw (potentiële) klanten graag meer zouden willen leren, is door het ze te vragen. Zorg er wel voor dat je de juiste vragen stelt. Dat wil zeggen: vragen over de problemen waarvoor jouw organisatie de oplossing biedt.
  4. Stap 4: Haal inspiratie uit je eigen werk
    Als je al wat langer blogt, kun je snel de nodige inspiratie halen uit je eigen werk. Zoek daartoe in Google Analytics en eventueel je mailing list naar je meest succesvolle blogs. Maak een lijst van de beste artikelen (bezoekers, bezoekduur, social shares en mailing response). Met deze lijst kun je een aantal dingen doen: vervolgartikelen schrijven, verzamelposts schrijven en oudere artikelen recyclen.
  5. Stap 5: Kies de juiste trefwoorden
    Als je wilt dat zoveel mogelijk van de juiste potentiële klanten jouw blog post weten te vinden, doe dan een trefwoordonderzoek. Baseer je op de trefwoorden die voortkomen uit de vragen die je hebt gesteld, maar ga daarbij op zoek naar synoniemen en alternatieven. Je kunt hiervoor gebruik maken van een flink aantal gratis en betaalde tools.
  6. Stap 6: Bedenk pakkende (werk)titels
    Door gebruik te maken van de autocomplete functie van Google kun je goede (werk)titels vinden. Andere uitstekende bronnen voor blogonderwerpen zijn online boekwinkels zoals Amazon, Bol.com en Dummies.com. Die zijn namelijk van nature al goed gestructureerd. Zoek de inhoudsopgave van een paar goede boeken over jouw onderwerp op en gebruik de titels van de hoofdstukken als inspiratie. De inhoud schrijf je uiteraard zelf. Blogs van concurrenten en alternatieve zoekmachines als Youtube en Slideshare leveren ook de nodige inspiratie op.
  7. Stap 7: Leer een paar gewoontes aan:
    Lees, luister, converseer, verzamel, deel, plan en train je brein.

Leestip: Blog Onderwerpen: Drie slimme tips

Zo schrijf je voor het (mobiele) web

resizedimage600300-twitter-mobile-first-zonder-cta

Lees jij veel op je smartphone? Ik gok van wel. Nieuws, blogs, e-books. Noem maar op. Maar notificaties van e-mail, Facebook en tal van andere apps leiden je al snel af. Herkenbaar?

Lezen op een mobieltje heeft dan ook een geheel eigen dynamiek. Een van de belangrijkste lessen die ik de afgelopen 3 jaar heb geleerd, is om ‘mobile first’ te schrijven. Als je namelijk bij het schrijven van je teksten rekening houdt met lezers op smartphones, maak je niet alleen de mobiele ervaring beter, maar ook die voor alle andere gebruikers.

Let op de volgende zes punten:

1) Schrijf een korte, intrigerende titel. Op het kleine schermpje van een smartphone is de ruimte om nieuwsgierigheid op te wekken beperkt. Je titel moet dan ook een korte, krachtige cliffhanger zijn. Hij moet nieuwsgierig maken en een antwoord beloven.

2) Betrek de lezer persoonlijk bij je intro. Maak in een paar korte zinnetjes duidelijk waarom de blogpost er voor jouw lezers toe doet. En probeer daarbij de nieuwsgierigheidszenuw van je lezer te prikkelen. Bijvoorbeeld door te beginnen met een vraag.

3) Gebruik zo min mogelijk (moeilijke) woorden. Dat wil niet zeggen dat je geen lange artikelen moet schrijven. Integendeel. Mijn eigen artikelen zijn vaak meer dan 2.000 woorden. Mensen lezen graag langere artikelen op hun smartphone. Zelfs complete e-books. Waar het om gaat, is dat je lezers weten dat je hun tijd respecteert.

4) Houd zinnen en alinea’s kort. Zelfs relatief korte alinea’s kunnen een smartphoneschermpje al snel helemaal vullen. Gebruik de witregel dan ook vaker dan je gewend bent. Maak een alinea gemiddeld tussen de 30 en 60 woorden. Als het even kan niet langer. Korter kan uiteraard wel.

5) Maak de tekst ‘scannable’. De meeste mensen ‘scannen’ een tekst voordat ze die gaan lezen. Zeker op smartphones en tablets. Maak daarom je tekst ‘scannable’ door middel van tussenkopjes, bullet points, afbeeldingen, videos, presentaties en stukken tekst (quotes) die in een groter, opvalllend font zijn uitgelicht.

6) Structureer je URL’s met klare taal. Gebruik klare taal in de structuur van je URL’s. Op die manier bied je de mensen die in Google zoeken in één oogopslag een indruk van waar je pagina over gaat en hoe die in je website past.

Zo leer je te denken als Google

twitter-leer-te-denken-als-google-zonder-cta

Schrijf jij voor mensen of voor Google? Als het goed is, voor beiden. Want content die goed is voor mensen, is goed voor Google. En andersom. Sterker: door te begrijpen wat volgens Google goede content is, ga je beter schrijven. Zo sla je twee vliegen in één klap.

Voor een zo hoog mogelijke opbrengst is het in Google’s belang om de advertenties zo gericht mogelijk te tonen aan gebruikers van de zoekmachine. Want hoe gerichter een advertentie is, hoe meer deze waard is voor de adverteerder. En daarmee voor Google.

Het gaat Google dan ook maar om één ding: een optimale ervaring bieden aan mensen die de zoekmachine gebruiken. Want tevreden gebruikers komen terug. En tevreden gebruikers klikken op advertenties en dan verdient Google geld.

Daarvoor hoef je eigenlijk alleen maar te lezen wat Google er zelf over zegt. Ze bieden er zelfs een online cursus voor.

In die cursus legt Google uit welke kenmerken content van hoge kwaliteit in haar ogen heeft.

In de eigen woorden van Google is goede content:

  • Nuttig en informatief: als u een site voor een restaurant lanceert, kunt u de locatie, de openingstijden, uw contactgegevens en een menu opnemen, evenals een blog waarop u geplande evenementen deelt.
  • Waardevoller en nuttiger dan andere sites: als u schrijft over het trainen van een hond, zorgt u dat uw artikel meer waarde of een ander perspectief biedt dan de talloze artikelen op internet over hondentraining.
  • Betrouwbaar: toon de betrouwbaarheid van uw site aan door het gebruik van origineel onderzoek, citaten, links, recensies en getuigschriften. Dingen als een biografie van de auteur of getuigschriften van echte klanten kunnen de betrouwbaarheid en reputatie van uw website vergroten.
  • Hoge kwaliteit: de inhoud van uw site moet uniek, specifiek en van hoge kwaliteit zijn. De inhoud mag niet het resultaat van massaproductie zijn of via een groot aantal andere sites worden verspreid. Bedenk dat uw inhoud voornamelijk moet worden gecreëerd om bezoekers een goede gebruikerservaring te bieden, en niet om een hoge positie in de zoekmachines te bemachtigen.
  • Aantrekkelijk: voeg kleur en leven aan uw site toe door afbeeldingen van uw producten, uw team of uzelf toe te voegen. Zorg dat bezoekers niet worden afgeleid door spelfouten, stilistische problemen en feitelijke fouten. Een overmatige hoeveelheid advertenties kan ook afleidend werken voor bezoekers. Trek de aandacht van bezoekers door interactief met ze te communiceren via regelmatige updates, reacties of social media-widgets.

Bron: Google support.

Leestip: Zoekwoorden onderzoek: Zo vind je de 'winnaars'

Eigenlijk is SEO door middel van content marketing niet ingewikkeld. Maar dat wil niet zeggen dat het ook makkelijk is. Want uiteindelijk draait alles om het maken van hoogwaardige inhoud en het leveren van een goede ervaring aan je gebruikers. En dat is gewoon hard werken.

Het heeft in ieder geval geen zin om de algoritmen van Google na te jagen. Slimmigheden om Google te foppen bestaan niet meer. En als iemand er een keertje eentje ontdekt, is het plezier meestal maar van korte duur.

Goede content is in het belang van je publiek, Google en daarmee voor jezelf.

Kwalitatief hoogwaardige, unieke content levert dan ook uiteindelijk een win/win/win situatie op.

Zo promoot je jouw blog via sociale media

promoten-zonder-cta

Het promoten van je blog via sociale media kan veel tijd kosten. Daarom zien veel marketers ervan af.

Maar als je jouw blogposts niet promoot, via sociale media, mailing list en eventueel advertenties, is alle moeite die je in het schrijven hebt gestopt zinloos geweest.

Promoot je blog daarom als een product. Een product dat je net zo goed aan de man moet brengen als de diensten en/of producten die je verkoopt.

Maar hoe pak je dat nu goed aan? Hoe promoot je effectief jouw content via de sociale media?

Veel organisaties concentreren zich als het om sociale media gaat op de verkeerde ‘metrics’, zoals de hoeveelheid ‘likes’. Ze investeren flink in ‘engagement’ met volgers op sociale media. In de praktijk blijkt die ‘betrokkenheid’ echter flinterdun.

De bedrijfsmatige inzet van sociale media kan een stuk doelgerichter dan veel organisaties nu doen.

De bedrijfsmatige inzet van sociale media kan echter een stuk doelgerichter dan veel organisaties nu doen. De mogelijkheden om een echte relatie op te bouwen met je volgers zijn op een Facebookpagina, Linkedin bedrijfspagina, Twitter, Instagram, etcetera eigenlijk te beperkt.

Daar komt bij dat de aandacht die je krijgt op deze platformen is geleend of gehuurd. En als Facebook wat aan z’n algoritme sleutelt of Twitter z’n API aanpast, kan dat zomaar betekenen dat je een fikse investering in rook ziet opgaan.

Laat Facebook, Twitter, LinkedIn en andere sociale media weer voor jou werken in plaats van andersom.

Gebruik ze om nieuwe contacten te leggen, maar stuur die zo snel mogelijk door naar je blog.

Daar heb je de volledige controle over hoe deze mensen je merk ervaren. Daar heb je een veel betere kans om verbondenheid met je merk te bewerkstelligen.

Daar heb je veel meer gelegenheid om uiteindelijk zaken met ze te doen.

Zo maak je van bezoekers kopers

resizedimage600300-kopers-zonder-cta

Elke website verkoopt iets. Dat hoeven heus geen tastbare producten of diensten te zijn. Als je wilt dat een bezoeker een bepaalde actie onderneemt, ben je aan het verkopen. Denk aan het bellen naar een telefoonnummer, het invullen van een contact- of offerteformulier, het inschrijven op je mailing list. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik denk dat je het wel begrijpt.

Om van bezoekers ‘kopers’ te maken, moet je eerst inspelen op hun gevoel. Pas daarna volgt de onderbouwing met feiten.

Want als het om aankopen gaat, wint de emotie het meestal van het verstand. Daar is een duidelijke verklaring voor: we kopen met ons gevoel, waarna we de aankoop voor onszelf en onze omgeving goedpraten met ons verstand.

In de video hieronder legt Victor Lamme, hoogleraar en hersenonderzoeker bij de afdeling Psychologie van de Universiteit van Amsterdam, op ludieke wijze aan komiek Guido Weijers uit hoe het werkt.

De belangrijkste emoties die bezoekers ervan kunnen weerhouden om kopers te worden zijn:

  • Angst. Als jouw website of webshop niet in staat is om vertrouwen te wekken, is de kans groot dat bezoekers afhaken, ook al lijkt je aanbieding nog zo aantrekkelijk.
  • Boosheid. Mensen worden snel boos als ze zich belazerd voelen. Voorkom daarom dat je klanten afhaken uit boosheid door het aankoopproces transparant te maken en ze zeker niet te confronteren met onverwachte kosten.
  • Verwarring. Voorkom zoveel mogelijk verwarring op je webpagina’s door ervoor te zorgen dat bezoekers altijd precies weten waar ze zijn en wat ze kunnen doen. Handige hulpmiddelen daarbij zijn breadcrumbs, pagina headers, interactieve menu-items, voortgangsbalken en bevestigingspagina’s.
  • Irritatie. Alles wat de controle wegneemt van de bezoeker zorgt voor irritatie. Denk aan pop-ups die in de weg zitten. Autoplay video en audio. Automatische carrousels.

Emoties spelen dus een doorslaggevende rol bij alle transacties, ook online. Maar bij een persoonlijke ontmoeting kun je de gevoelens van een klant meestal wel inschatten aan de hand van zijn of haar gedrag. Dat stelt je in staat om een afhakende klant alsnog aan boord te houden.

Online heb je die luxe niet. De bange, boze, verwarde of geïrriteerde klant is met één klik vertrokken. Zorg er daarom voor dat je website optimaal rekening houdt met de gevoelens van de bezoekers. Daarmee vergroot je aanzienlijk de kans dat bezoekers ook kopers worden.

Verder lezen: Corporate storytelling: Hoe gebruik je storytelling voor je bedrijf?