Let op: de video's in dit artikel zijn illustratief. Inhoudelijk hebben ze niets met dit artikel te maken.

Dave Hakkens studeerde in juni 2013 op zijn vijfentwintigste af aan de Design Academy in Eindhoven. Zijn afstudeerproject werd een enorme hit op YouTube met internationale aandacht van pers en bedrijfsleven als gevolg. Op 18 september 2013 zat hij in het programma De Wereld Draait Door aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk. Dave bereikte met zijn video in een week tijd ruim 12 miljoen mensen. Daarmee bewijst hij zeer overtuigend de kracht van een goed idee in combinatie met online video. Daarover gaat dit artikel: hoe je traffic en conversie spectaculair kunt verhogen met behulp van zogenaamde 'explainer video's'.

https://www.youtube.com/watch?v=oDAw7vW7H0c

Betere conversie

Een van de belangrijkste maatstaven voor succes van vrijwel elke website is de conversieratio. Oftewel, het percentage van de bezoekers dat de stappen doorloopt die jij als website eigenaar graag ziet. Denk aan het online kopen van een product, het inschrijven voor een nieuwsbrief, het bellen van een telefoonnummer, etcetera. We weten dat een goed ontworpen website helpt bij een betere conversie. We weten ook dat goed geschreven teksten cruciaal zijn voor een goede conversie. En tenslotte weten we dat testimonials van blije klanten vaak wonderen doen voor een betere conversie.

https://vimeo.com/68536622

Geheim wapen

Een middel dat vaak nog over het hoofd wordt gezien is de ‘explainer video’. Een explainer video is een kort filmpje van 1-2 minuten waarin je op je homepage direct je waardepropositie uitlegt. Dit blijkt een geheim wapen om je conversie flink op te krikken. De bedrijven die dit middel al inzetten, halen daarmee doorgaans indrukwekkende conversieverbeteringen.

https://vimeo.com/68536228

Korte aandachtsspanne

In onze blogpost van twee weken geleden over Adaptive+Responsive Web Design toonde we al aan hoe kort de aandachtsspanne van mensen tegenwoordig is vergeleken met nog maar zo’n 10 jaar geleden. De gemiddelde aandachtsspanne van een mens is in een decennium gedaald van 12 naar 8 seconden. Daarmee is onze aandachtsspanne tegenwoordig korter dan die van een goudvis, die maar liefst 9 seconden bij de les kan blijven.

goudvis

Een goudvis heeft een aandachtsspanne van 9 seconden.

Verleiden

Dit betekent dat je maar 8 seconden hebt om de aandacht van je bezoeker te grijpen met je landingspagina’s. Dus als je website en je serveromgeving super zijn geoptimaliseerd om je webpagina binnen 1-2 seconden te tonen, hou je nog maar 6-7 seconden over om de bezoeker te verleiden. 

https://vimeo.com/68537034

Vasthouden

Explainer video’s zijn hiervoor heel geschikt. Mensen kijken doorgaans liever passief naar een film, dan dat ze aktief iets moeten lezen. Uit onderzoek van Forbes blijkt dat 59% van drukbezette managers liever een video kijkt dan documentatie leest. Van hen klikt 65% door naar de bedrijfswebsite vanaf Youtube. Dat komt natuurlijk omdat als de bezoeker eenmaal naar een filmpje kijkt, je z’n aandacht goed kan vasthouden. Met een goed script kun je de aandacht vasthouden met zo’n 20 woorden per 8 seconden.

https://vimeo.com/68536617

Beklijven

Uit onderzoek van The Institute of Educational Technology blijkt dat de overgrote meerderheid van de studenten visueel ingesteld zijn en beter leren via visuele dan gesproken leermiddelen. Explainer video’s zijn dan ook beter in staat om je boodschap over te brengen en te laten beklijven dan geschreven teksten.

En teksten?

Uiteraard wil dit niet zeggen dat je geen teksten meer moet gebruiken, want er zijn ook duidelijk grenzen aan de effectiviteit van Explainer video’s. Je kunt het middel het beste inzetten in combinatie met tekst en op landingspagina’s waar het belangrijk is om de aandacht van de bezoeker direct te pakken.

https://vimeo.com/68536619

Video’s zijn goed voor SEO

Google is dol op video. Als je je filmpjes upload naar Youtube en Vimeo en voorziet van de juiste metadata (titel, omschrijving en tags), gaat dat je aanzienlijk meer zoekverkeer opleveren.

 https://www.youtube.com/watch?v=TpZan96KHOM

Video? Animatie? Dat klinkt duur

Video, en zeker animatie heeft het imago zeer kostbaar te zijn. En vaak klopt dat ook. En de meeste bedrijven waar je dergelijke video’s kunt laten maken, rekenen bedragen vanaf zo’n € 10.000.

Maar het kan ook betaalbaar

Maar gelukkig zij er tegenwoordig slimme bedrijven die het proces van script schrijven, animeren en inspreken zodanig hebben gestroomlijnd, dat Explainer video’s in het bereik zijn gekomen van vrijwel elk bedrijf met een website.

Scherpe aanbieding

Mediaweb werkt samen met zo’n slim bedrijf:  Samen met hen zijn we in staat om je een bijzonder scherp geprijsde aanbieding te kunnen doen voor jouw eigen Explainer video. Bel 071 7504040 of mail voor een prijsopgave.

Meer lezen?

Volg de links hieronder voor meer informatie over wat, waarom en hoe van Explainer video’s:

Wil je:

1) Deze post delen? Help je vrienden en relaties door ze op deze blog post te wijzen. Klik hieronder op een of meer social networks van je keuze en spread the word.

2) Een reactie plaatsen? Heb je tips aanvullende tips? Heb je een vraag of opmerking? Laat een reactie achter hieronder om het met ons en onze lezers te delen.

3) Nooit meer een blogpost missen? Loop geen handige tips en wetenswaardigheden mis. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan krijg je een kort mailtje zodra we een nieuwe blog post hebben geplaatst.

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

1 reacties op “

  1. marcel jannssen chile

    ga het maar eens proberen heb al een para filmjes,kan natuurlijk beter.thanks.

Reageren niet meer mogelijk.